Rata de leasing reprezintă, în cazul unui leasing autoturisme, rata lunară plătită pentru dobândirea autoturismului și este cota-parte din valoarea bunului și a dobânzii de leasing și cota-parte din prima de asigurare, după caz.
Avansul minim solicitat de companiile de leasing variază între 20% și 30%, dar clienții pot aduce un aport propriu mai mare.
Perioada leasingului auto este de 1-10 ani.
Valoarea reziduală reprezintă suma de bani pe care clientul trebuie să o achite la sfârșitul contractului de leasing și se exprimă ca procent din prețul mașinii. În general, valoarea reziduală nu depășește 20% din valoarea autoturimului. În urma achitării acestei sume dreptul de proprietate asupra bunului se transfera către utilizator.
Pe lângă dobânda lunară, costul contractului de leasing include plata unor comisioane precum: comisionul de analiza, comisionul de administare, taxa logistica.
Companiile de leasing solicita în mod obligatoriu asigurarea bunului prin RCA și CASCO de la companii de asigurări agreate.
În cazul leasingului auto rulate pentru persoane fizice, rata pe lună variază între 137 euro și 244 euro, la un leasing pe cinci ani. Băncile nu duc lipsă de aplicații pentru fiecare ofertă în parte, înregistrând zeci de cereri.
În cazul leasingului auto rulate pentru PFA și ÎMM, rata pe lună variază între 180 euro și 347 euro, la un leasing pe cinci ani.
O metodă mai puțin folosită este cea a creditului auto. De exemplu, Banca Transilvania are un credit specializat auto, cu valoare de 20.000 de euro sau echivalentul în lei, moneda acordării: lei sau euro, perioada contractului: 5 ani și destinația creditului: cumpărare autoturism.
Exemplu calcul auto:
Sumă împrumutată: 191.152 lei
Moneda împrumutului: Lei
Durata împrumutului: 60 de luni
DAE %: 9,01%
Rata lunară credit: 3.932 lei
Suma totală de plată: 236.115 lei
O altă metodă ar fi cea de buyback, prin care clientul poate cumpăra o mașină rulată sau una nouă. El primește o ofertă pentru mașina veche și apoi vine cu diferența pentru alt autoturism.
La Meridian Ocazie, cei care vor o mașină nouă o vând pe cea veche și suma rezultată reprezintă un avans pentru o mașină nouă sau rulată. De asemenea, clientul primește un voucher cadou de 200 de euro.
Clientul vine cu mașina veche, aceasta este evaluată și apoi își alege o mașină nouă. Plătește diferența și pleacă acasă cu noua mașină. Desigur, nici această variantă nu este preferată de consumatori, fie ei fizici sau privați, deoarece, de multe ori, suma oferită pentru mașină este subevaluată și clientul preferă alte moduri de finanțare.
Leasing-ul rămâne poate cel mai la îndemână mod de finanțare auto rulat sau nou.
Foto: Mediafax Foto / Alexandra Pandrea