Trenul regal, care a avut oaspeți precum Carol al II-lea, Gerald Ford și regele Mihai, poate fi vizitat, la linia 14 din Gara de Nord din București, până duminică, iar la finalul incursiunii în lumea vehiculului vechi de aproape 100 de ani vizitatorii pot vedea și muzeul CFR.
Trenul regal a fost construit în 1928, la cererea regelui Ferdinand I, însă monarhul a murit înainte de finalizarea acestuia. Din 1928, trenul regal a avut oaspeți de seamă, precum regele Carol al II-lea, principesa mamă Elena și regele Mihai. După abdicarea regelui Mihai, trenul regal a devenit prezidențial și i-a plimbat, printre alții, pe Gheorghe Gheorghiu Dej, Nicolae Ceaușescu și Gerald Ford. În 1978, trenul a fost retras din circulație, iar în 2004 a fost preluat de Societatea Feroviară de Turism SFT-CFR.
Ceea ce se întâmplă la Gara de Nord până duminică este primul eveniment de expunere a trenului regal pentru publicul larg. În restul timpului, trenul este garat la Mogoșoaia, unde se află și actualul tren prezidențial, și poate fi închiriat de persoane fizice sau de firme.
Trenul regal a fost și vedetă în câteva filme, printre care „Orient Express”, de Sergiu Nicolaescu, și „Tinerețe fără tinerețe” – lungmetrajul pe care celebrul Francis Ford Coppola l-a turnat la București.
Trenul regal poate fi închiriat contra sumei de 11.500 de euro plus TVA pe zi, în cazul în care este tractat de o locomotivă modernă. Dacă trenul este tractat de o locomotivă cu aburi, prețul crește la 16.000-16.500 de euro pe zi, a declarat pentru MEDIAFAX Adrian Căpitanu, șef Serviciu marketing și turism al Societății Feroviare de Turism. Pachetul include un drum dus-întors până la destinația dorită de client (de obicei Sinaia).
Trenul, care este în proporție de 85% compus din piesele originale, a fost expus pentru public de luni, iar seria de vizite se încheie duminică. Costul biletului pentru vizitare pentru un adult este de 16 lei și include o vizită la micuțul muzeu CFR, și de 11 lei pentru copii.
La urcarea în tren, vizitatorul așteaptă să îi fie compostat biletul de un „naș” îmbrăcat în uniformă de epocă și accesorizat cu un cleștișor cu care perforează tichetul.
Fără a fi opulent, trenul regal oferă tot confortul vizitatorilor care vor să călătorească în stil „high class”. În locul băilor de trei metri pătrați, clasice în lumea feroviară, trenul regal are băi încăpătoare cu cadă și chiuvetă cu policioară.
Compartimentele pot fi, după tipic, ori dormitoare cu paturi duble sau camere cu paturi suprapuse și un mic lavoar. Culoarea predominantă este roșul imperial și notă discordantă fac tablourile în culori pastel de pe pereții încăperilor.
Unul dintre cele cinci vagoane ale trenului este salonul în care aveau loc întâlnirile cu regele. Cu o masă lungă, înconjurată de scaune tapisate cu piele de Cordoba, salonul sobru este înobilat de luminatoarele cu sticlă de Murano și de câteva tablouri.
În fiecare vagon, vizitatorii sunt întâmpinați de un ghid care le povestește istoria trenului. De altfel, cei care vor să se fotografieze o pot face și purtând câte un chipiu sau o jachetă de uniformă, lăsată drept decor în câte un vagon.
La finalul vizitei în tren, oaspeții pot da o fugă și la Muzeul CFR, unde pot vedea cum funcționează o locomotivă, cum erau transmise mesajele între gări, cum arăta rețeaua feroviară română în funcție de epocă sau o dioramă cu trenulețe electrice – vedeta expoziției, de altfel.
Până la sfârșitul zilei de joi, trenul regal a avut aproximativ 3.500 de vizitatori. Adrian Căpitanu a declarat pentru MEDIAFAX că Societatea Feroviară de Turism își dorește să repete acest eveniment și în alte zone ale țării – în Iași sau Timișoara. De asemenea, un alt plan al instituției este să expună trei vagoane din garnitura Gheorghiu-Dej.