TUDOR CHIRILĂ, despre învățământul în timpul pandemiei: „Vremea dictărilor a trecut, vremea manualelor se duce. De la virus nu trebuie să învățăm decât cum să-i molipsim pe alții”
Artistul Tudor Chirilă a vorbit despre avantajele învățământului online, în contextul crizei de coronavirus. Cântărețul susține că a venit vremea în care manualele și scrisul după dictare nu-și mai au locul, iar întrebările și gândirea critică sunt binevenite.
Chirilă a realizat o comparație între învățământul vechi, în care elevul se ancorează în montonia și limitarea „scrisului după dictare” și învățământul nou, în care copiii învață „să întrerupă, să întrebe, să gândească”:
„Un profesor stă în fața clasei și dictează. Clasa scrie. Fără tragere de inimă. Un elev ar vrea să întrebe. Se uită în jur și renunță.
Zilele curg monoton. Copiii scriu după dictare sau citesc din manuale. Nu pun întrebări. De la catedră, profesorul supraveghează clasa.
Apoi, într-o zi, școlile se închid. Nimeni nu știe cât. Profesorul se trezește în fața clasei goale. Nu mai are cui dicta. Merge acasă. Copiii sunt la casele lor care peste noapte au devenit clasele lor. Sute de mii de celule de clasă. Un fagure. Copiii se conectează unii cu alții. Stau în paturi, cu laptopurile în față.
Profesorul vrea să vină din nou în fața clasei. Intră pe net. Sunt multe aplicații. E încurcat. Sună timid un copil. Întreabă: – Ai putea să mă ajuți cu aplicația asta? Să vă văd pe toți?
Da, sigur, dom’ profesor. Uite așa și așa și așa. Profesorul ascultă docil. Îl întrerupe pe copil: – Pot să te întreb cum pot să vă arăt ecranul meu? Copilul îl învață.
În fiecare zi profesorul înțelege mai bine cum funcționează netu’ ăsta. Pune întrebări. Copiii răspund fericiți. Ei știu multe lucuri despre internet. Profesorul învață.
Vremea dictărilor a trecut, vremea manualelor se duce, a venit momentul să vorbim cu copiii noștri. A venit momentul să întrerupă, să întrebe, să gândească, să ne învețe lucruri și să-i învățăm lucruri.
Depre altceva decât ce e scris. Despre ce nu e scris. Despre emoție. Conexiune. Stări. Viață, în toată splendoarea ei. Materiile nu sunt obiecte de muzeu, sunt bucăți de viață pe care copiii învață să le trăiască, să le vorbească, să le întrebe. Nu te mai poți întoarce în fața unei clase cuminți. Poți să te întorci în fața unor indivizi curioși. Iar dacă nu sunt curioși, e treaba ta să-i faci. E treaba ta să-i crești. Liber și curajos. Asta înseamnă împreună. Nu luptăm cu viruși. Luptăm cu fricile noastre. A venit vremea să nu le mai punem în copii. Să ne pregătim lecțiile cum trebuie. De la virus nu trebuie să învățăm decât cum să-i molipsim pe alții. Cu educația viitorului”, a scris Tudor Chirilă pe Facebook.