Turismul sportiv ca extravaganță: cum plătesc românii mii de dolari ca să meargă s-o vadă jucând pe Halep peste tot în lume
Solicitările pentru sejururi la competițiile sportive sunt în creștere în utlimii ani, românii alegând să meargă fie la finala Ligii Campionilor, care a avut loc la Berlin, fie la Marele Premiu de Formula 1 al Chinei sau finala Cupei Mondiale din Brazilia.
„De la an la an solicitările la evenimente sportive majore în țară sau în lume au crescut. Oamenii ocupați se recompensează cu experiențe sportive alături de familie, prieteni sau parteneri de afaceri. Cele mai recente solicitări au fost pentru Finala UEFA Champions League de la Berlin, pentru turneul de la Rolland Garros, pentru Copa del Rey din Barcelona. Avem clienți care preferă Formula 1. Mergeau, de exemplu, la Monaco, dar le-am propus ceva mai exotic – Shanghai Grand Prix și le-a plăcut foarte mult. A fost o experiență completată și de aspectele culturale și gastronomice”, a explicat pentru MEDIAFAX Carmen Voicu, managing partner la compania de asistență personalizată Consiergo.
În ultimul an, segmentul turiștilor români care solicită și rezervă servicii la evenimentele sportive de notorietate a înregistrat o creștere de 15 la sută, conform unei analize a agenției de turism Mareea. Pachetele turistice conțin servicii variate care includ de cele mai multe ori transport, transferuri, cazare și furnizarea biletelor la meciul dorit. Profilul preponderent al turiștilor de acest tip este cel al tinerilor activi și ocupați.
„Din analiza efectuată, creșterea înregistrată de agenție pe acest segment de clienți este datorată în cea mai mare măsură fenomenului Simona Halep. Pornind de la această jucătoare de tenis cu rezultate senzaționale și cu foarte mulți fani, turneele de acest tip precum Wimbledon sau Cupa Davis atrag un număr din ce în ce mai mare de turiști”, spune Marius Usturoiu, proprietarul Mareea.
Există însă și companii care plătesc angajaților sau partenerilor de afaceri, drept recompensă, sejururi turistice cu ocazia unui eveniment sportiv.
„Noi suntem poziționați pe segmentul clienților cu venituri medii și mari, un segment care merge și la evenimente sportive – de la campionate europene sau mondiale de fotbal, la turnee celebre de tenis. În majoritatea cazurilor sunt cereri individuale, iar atunci când sunt evenimente de anvergură mari există grupuri mai mari. Mai sunt și oameni care vor, de exemplu, să vadă doar deschiderea Jocurilor Olimpice, fără a participa la competiții, și companii care doresc să-și ducă angajații sau partenerii de afaceri la câte un eveniment important, cum ar fi o finală de Liga Campionilor sau un meci Barcelona-Real Madrid. Este ca un bonus oferit angajaților și aici am avut cereri de grupuri”, afirmă, la rândul său, directorul executiv al agenției Perfect Tour, Sorin Văduvoiu.
Mai dificil sunt de obținut biletele de intrare când clienții se decid că vor să vadă „pe viu” o competiție sportivă în momentul în care s-au vândut toate tichetele, prețul acestora crescând atunci considerabil.
„Vin solicitări când biletele sunt deja «sold-out» și aici intervine expertiza noastră în a oferi acces la aceste competiții la prețuri corecte. Fiind sold-out, sunt mai greu de găsit. Noi avem avantajul că lucrăm direct cu cluburile și cu mari firme de ticketing sportiv. În al doilea rând, ceea ce doresc clienții este greu de încadrat într-un pachet standard, de exemplu. Fiecare client dorește altă categorie, de la loje la VIP Hospitality la categoria I. Când clientul îți solicită o lojă la Chelsea – Galatasaray, și nici măcar clubul Galatasaray nu ii poate rezolva cererea, deși este membru, iar noi reușim, este o mare satisfacție. În ceea ce privește boxul, o sa vă dau un exemplu recent – am făcut fericit un client care a participat la meciul secolului, între Manny Pacquiao și Floyd Mayweather, deși a solicitat bilet cu numai cu o lună înainte, când practic nu mai exista niciun bilet nevândut”, a explicat Carmen Voicu.
Pentru „meciul secolului”, așa cum a fost denumit cel mai mediatizat eveniment sportiv din ultimul an, un român a scos din buzunar, doar pentru biletul de intrare, 5.000 de dolari: „Las Vegas nu este chiar o destinație extravagantă, dar a fost cea mai mare provocare a noastră. Am scanat toate canalele noastre, de la boxeri români care ne sunt apropiați la impresari și mari firme de ticketing. Și în cele din urmă am reușit să obținem biletul solicitat și să îi oferim clientului două variante de acces: un bilet la meci la prețul de 5.000 dolari și unul la prețul de 10.000 de dolari. Prețurile erau atât de diferite, pentru că și categoriile erau diferite. Clientul a ales prima variantă. La acest preț s-au adăugat hotelul, transportul, și activitățile de acolo pentru o săptămână”.
Au existat însă și români care au văzut „pe viu” finala Cupei Mondiale de la Rio, prețul pentru un sejur în Brazilia plătit de o companie românească a fost de 10.000 de euro, fără biletul de intrare la partidă.
„Noi am avut o companie care a plătit pentru câțiva invitați la finala Cupei Mondiale de Fotbal din Brazilia. Am reușit să vindem șase pachete de ospitalitate VIP la finală. Mă rog, nu acesta e scopul nostru pentru că ele sunt foarte scumpe și adaosul este mic. Mai greu este să faci rost de aceste bilete, trebuie să găsești un broker de bilete, însă cu efort se pot obține. Compania respectivă a plătit pentru cele șase pachete, câte 10.000 de euro pe pachet, bilet de avion, cazare, transferuri și hotelul. În perioada respectivă la Rio prețurile au fost la maximum. Există o creștere pentru turismul sportiv pentru că s-a schimbat și comportamentul clientului, asociază un city-break cu un eveniment sportiv sau cultural”, afirmă Sorin Văduvoiu.
Întrebată dacă performanțele Simonei Halep din ultima perioadă au influențat creșterea numărului de cereri de bilete pentru turneele WTA, Carmen Voicu a spus că din vara anului trecut și până acum solicitările pentru turneele de tenis s-au triplat, la acest moment existând un interes foarte mare pentru tenis. Potrivit sursei citate, a fost organizată chiar o excursie pentru un grup de clienți la Dubai, în februarie, în perioada în care se desfășura și turneul de tenis, pe care, de altfel, Simona Halep l-a câștigat. Recent, au fost solicitări pentru turneul de la Madrid, dar și pentru Roland Garros și pentru Wimbledon.
Se întâmplă însă ca și unii dintre marii sportivi români să aleagă să fie clienții companiei de asistență personalizată.
„Avem câțiva clienți din lumea sportului, dar contractele noastre sunt confidențiale, deci nu le putem aminti numele. Avem din fotbal mai mulți, din tenis câteva nume mari și din box. De altfel, una dintre cele mai frumoase experiențe pe care le-am avut cu copiii este legată de un client din lumea sportului. Clientul nostru, un fost mare fotbalist, ne-a contactat într-o seară cu rugămintea de a-i obține un costum de conservă pentru copilul lui, care avea în dimineața următoare un rol important în spectacolul de teatru al școlii. Evident, copilul uitase că are nevoie de costum și pentru că era ceva cu totul original, am confecționat pentru clientul nostru un astfel de costum, care, în final, a fost și premiat”, a mai spus Carmen Voicu, managing partner la compania de asistență personalizată Consiergo.
Referitor la modalitatea prin care i-a venit această idee de afacere, Voicu a precizat că s-a inspirat din acest tip de servicii din Elveția.