Uber, acuzată în România de evaziune fiscală de 9-10 milioane de euro pe lună. Reacția conducerii de la București
„Activitatea aplicației Uber este de tip ilicit pe piața transporturilor din Municipiul București. Uber-ul este, la acest moment, o activitate neautorizată, nelegală și care încalcă atât legea taximetriei, cât și hotărârea de Consiliu General al Muncipiului București care reglementează activitatea de taxi în Municipiul București”, a declarat pentru MEDIAFAX viceprimarul general al Muncipiului București, Aurelian Bădulescu.
Reprezentantul Primăriei Municipiului București susține că utilizatorii aplicațiilor de transport, precum Uber, nu sunt în siguranță. „Atrag atenția cetățenilor Municipiului București că nu se află în siguranță atunci când călătoresc cu un astfel de serviciu”, a precizat oficialul.
Mai mult, viceprimarul avertizează că aplicațiile precum Uber sunt răspunzătoare de o evaziune fiscală de 9-10 milioane de euro lunar. „Aceștia (n.r. aplicațiile de transport) produc la nivelul României o evaziune fiscală lunară de cel puțin 9-10 milioane de euro”, susține Aurelian Bădulescu.
Potrivit viceprimarului, Autoritatea de Ordine Publică a Municipiului București (ATOP) se întâlnește miercuri, la sesizarea Autorității Națioanale de Ordine Publică a României, pentru a discuta problema legată de Uber.
„Mâine (n.r. miercuri), după ce vom avea aceste discuții, se vor stabili în interiorul ATOP recomandările pe care trebuie să le pună în aplicare Poliția Națională și Poliția Locală a Muncipiului București împreună cu Direcția Control din Primăria Municipiului București”, a mai spus viceprimarul general al Municipiului București.
La finalul lunii noiembrie, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a demarat un proces prin care va decide dacă Uber este o companie de transport sau un serviciu digital. Potrivit reprezentanților Uber, în perioada aprilie-mai este așteptată o decizie a instituției.
În România, transportatorii rutieri și taximetriștii susțin că Uber este un serviciu care le face concurență neloială.
În Portugalia, o asociație a taximetriștilor a organizat mai multe proteste în 2016. În plus, după ce o Curte de Justiție din Portugalia a răsturnat în iunie 2016 decizia anterioară care interzicea Uber în Portugalia, premierul Antonio Costa a spus că vrea să reglementeze serviciul care se bazează pe aplicație, introducând un training pentru șoferi, mai scurt decât cel pentru taximetriști și obligându-i să plătească asigurare pentru pasageri, potrivit Reuters.
Nicoleta Schroeder, managerul general al Uber România, susține că Uber este un serviciu nedefinit, dar compania își dorește o reglementare atractivă pentru fiecare utilizator. În schimb, viceprimarul Muncipiului București, Aurelian Bădulescu, susține că Uber este „nelegală și neautorizată”.
„Nu cred că este un secret că astăzi Uber este un serviciu nedefinit. Noi suntem primii care vrem acest lucru, vrem să fie definit, însă, în același timp, este un serviciu extrem de nou”, a spus Nicoleta Schroeder, managerul general al Uber România, marți, în cadrul unei conferințe de presă.
„Dacă ne uităm la ultimul an, vedem lucruri clare care s-au întâmplat pentru reglementare. În primul rând, este o discuție la nivelul Uniunii Europene. Astăzi avem un set de recomandări clare către statele membre prin care Uniunea Europeană le spune să își adapteze legile, să îi contorizeze pe cei noi, precum Uber. Avem o serie de țări care deja au început să facă asta, chiar din Europa; vorbim de Portugalia, țările baltice, Finlanda”, a explicat managerul general al Uber în România.
Potrivit reprezentantei Uber, ar putea dura mai mulți ani până când legislația va fi actualizată.
„Însă e normal, până la un anumit punct, ca inovația să preceadă legislația. Acest lucru s-a întâmplat peste tot. Uber este un serviciu nou. Dacă ne uităm la celelalte țări, Statele Unite ar fi un exemplu, de obicei durează câțiva ani până când legislația este adusă la zi, dar pentru noi acesta este unul din obiectivele principale”, a precizat Schroeder.
Prin legislație, Uber dorește o reglementare care să le permită utilizatorilor să lucreze un număr de ore săptămânal, „o reglementare care să fie atractivă pentru fiecare om care vrea să facă asta câteva ore pe săptămână, să nu fie un job full time, să nu fie o carieră”, a completat managerul general.
În ceea ce privește reglementările de transport în România, Schroeder a menționat că Uber nu se încadrează nici în legislația de taximetrie, nici în legislația transportului public.
„Ei (n.r. șoferii) nu au astăzi nicio licență de transport, tocmai pentru că, dacă ne uităm la cele două legi care reglementează transportul în România, avem, pe de-o parte taximetria, unde noi nu ne încadrăm, nu avem mașini, pe de altă transportul public, unde Uber nu se încadrează, pentru că este o aplicație închisă”, a precizat acesta.