În același timp compania a generat proteste ample, în multe țări ale lumii, mai ales din partea transportatorilor „clasici”, care și-au văzut amenințate afacerile. Cum a apărut Uber și cum au rezolvat statele lumii situația, în continuare.
Povestea Uber a început în Paris, în anul 2008. În urma participării la LeWeb, o conferință anuală în cadrul căreia sunt dezbătute subiecte legate de tehnologie, Travis Kalanick și Garrett Camp nu au reușit să gasească un taxi, fapt ce se presupune că a declanșat ideea ce a stat la baza întregului concept Uber.
Inițial, totul a pornit de la necesitatea unui serviciu care să pună la dispoziție o limuzină, pentru o durată limitată, prin intermediul unei aplicații. Ulterior, când Garrett Camp s-a întors în San Francisco, a achiziționat un domeniu web intitulat UberCab.com.
În 2009, Camp a început să lucreze la un prototip pentru UberCab, ca proiect secundar, iar în vara acelui an, l-a convins pe Kalanick să i se alăture. Serviciul a fost testat la New York la începutul anului 2010, folosind doar trei mașini, iar lansarea oficială a avut loc la San Francisco în luna mai a acelui an.
Facilitatea comandării unei mașini a alimentat popularitatea în creștere a aplicației. În octombrie 2010, compania a primit prima sa finanțare majoră, în valoare de 1,25 milioane de dolari, urmată însă de un ordin de încetare din partea Agenției de Transport Municipal din San Francisco. Una dintre problemele principale citate de autoritate a fost folosirea cuvântului „cab” (taxi) în numele UberCab. Startup-ul a răspuns prompt, prin schimbarea numelui UberCab în Uber și cumpărarea domeniului Uber.com.
2011 a fost un an crucial pentru creșterea Uber. La începutul anului, compania a atras finanțări de 11 milioane de dolari, continuând să se extindă în New York, Seattle, Boston, Chicago, și Washington DC, precum și în afara Statelor Unite, în Paris. În decembrie, în cadrul Conferinței LeWeb, Kalanick a anunțat că Uber a obținut o finanțare de 37 de milioane de dolari. În 2012, compania și-a extins oferta lansând UberX, serviciu care asigura alternativa unui vehicul hibrid.
Uber nu este public și nu are obligația de a raporta rezultatele sale în mod public, dar în aprilie 2017, compania a discutat pentru prima dată despre câștigurile sale, raportând o pierdere globală de 3,8 miliarde de dolari pentru anul 2016. Aceasta includea pierderile din afacerea din China, pe care a vândut-o în vara anului 2016 – fără aceasta, pierderile nete ajustate au fost de 2,8 miliarde de dolari.
Pe parcursul expansiunii sale, Uber s-a confruntat cu o rezistență acerbă din partea industriei de taxi și a autorităților de reglementare guvernamentale. Ca parte a strategiei de diminuare a opoziției, compania l-a angajat pe David Plouffe, un înalt strateg politic și corporative, care a lucrat la campania prezidențială a fostului președinte al Statelor Unite, Barack Obama, din 2008.
Călătoria antreprenorială extinsă pe parcursul a mai bine de un deceniu a Uber a fost unică. Puține companii au obținut un astfel de capital, au crescut atât de repede, au fost operate în această manieră la nivel global sau au pierdut atât de mulți bani precum Uber.
Uber are 91 de milioane de utilizatori la nivel global (incluzând serviciul UberEats), însă ritmul de creștere încetinește, iar compania ar putea să nu înregistreze niciodata profit. În 2018, Uber a înregistrat pierderi operaționale de 3,03 miliarde de dolari, iar de la înființarea sa, compania a pierdut aproximativ 9 miliarde de dolari.
BELGIA. În aprilie 2014, Uber a fost interzis în Bruxelles, iar compania a fost amenințată cu amenzi de 10.000 de euro în cazul în care va plăti șoferii care nu dețin o licență de taxi. În octombrie 2015, Uber a suspendat serviciul UberPOP, dar a continuat să opereze serviciul UberX, în cadrul căruia operează șoferi licențiați.
BRAZILIA. La 29 aprilie 2015, o instanță din Brazilia a interzis Uber, ca răspuns la plângerile unui sindicat al șoferilor de taxi. De asemenea, instanța a cerut companiilor Apple, Google, Microsoft și Samsung să interzică instalarea și utilizarea aplicației mobile Uber de către rezidenții brazilieni. Câteva săptămâni mai târziu, ordinul a fost revocat, permițând companiei Uber să opereze normal.
La 24 iulie 2015, 1.000 de șoferi de taxi din Rio de Janeiro au blocat traficul în timpul orelor de vârf ale dimineții. Parlamentarii au votat interzicerea Uber în São Paulo și BrasÃlia.
În octombrie 2015, primarul orașului São Paulo, Fernando Haddad, a semnat un proiect de lege care permitea existența unei noi categorii de „taxiuri negre”, care să funcționeze în paralel cu taxiurile existente în oraș, putând fi însă rezervate numai prin intermediul aplicațiilor mobile. Uber a respins propunerea.
BULGARIA. Serviciile Uber au fost suspendate în Bulgaria în septembrie 2015, după ce companiei i-au fost aduse numeroase critici privind practicile neloiale și permiterea șoferilor să lucreze fără o licență oficială de taxi sau o licență de șofer profesionist.
Pe măsură ce presiunea protestatarilor și a șoferilor firmelor tradiționale de taximetrie s-a accentuat, Uber Bulgaria a fost amendat cu 50.000 de euro, iar instanța supremă de judecată a interzis serviciului să opereze în Bulgaria. Solicitările pentru aplicații de ride-sharing din partea celor aproximativ 40.000 de cetățeni bulgari care utilizau serviciile Uber înaintea interdicției au rămas însă prezente, iar companii precum TaxiMaxim și TaxiMe au luat locul Uber.
CROAȚIA. Înainte ca Uber să înceapă să opereze în Croația, companiile majore de taximetrie au fost împotriva serivicului, precizând că tarifele Uber nu sunt suficiente pentru a asigura carburantul pentru șoferi, întreținerea autovehiculelor, asigurarea pasagerilor și asigurarea de sănătate și pensie pentru șoferi. În octombrie 2015, serviciul Uber a început în Zagreb, iar în iunie 2016, Uber a început să opereze în Split și Dubrovnik. În septembrie 2016, un grup de șoferi de taxi au atacat un șofer Uber care aștepta un pasager la Aeroportul din Zagreb. Șoferul Uber a anulat călătoria înainte ca pasagerul să sosească și a plecat, atacatorii urmărindu-l. Atacul a fost filmat de victimă și raportat ulterior instanțelor de judecată.
REPUBLICA CEHĂ. Cele mai serioase proteste împotriva Uber din Praga au avut loc în februarie 2018, când șoferii de taxi au blocat autostrăzile timp de câteva zile.de-a lungul autostrăzii. Drumurile din Praga au fost, de asemenea, ocupate de șoferi de taxi în octombrie 2017, când au protestat lângă aeroport. Activitatea Uber din orașul Brno a fost suspendată preliminar de către tribunalul regional în iulie 2017, dar în octombrie 2017, o instanță superioară a anulat măsura. În martie 2018, Uber a încheiat un acord cu guvernul ceh, potrivit căruia șoferii vor trebui să fie autorizați ca șoferi de taxi.
DANEMARCA. Aproximativ 300.000 de clienți Uber din Danemarca au rămas dezamăgiți atunci când serviciile companiei au fost interzise în țară.
În aprilie 2017, detectoarele de ocupare a locurilor și aparatele de taxat au devenit obligatorii pentru toate serviciile de taxi, fapt ce a presupus o retragere forțată a Uber. La momentul respectiv, un purtător de cuvând al companiei a declarat că Uber își propune să reinter pe piața din Danemarca, însă „într-un mod corect”.
EGIPT. După mai multe proteste și atacuri violente ale operatorilor de taxi în 2016 și un proces intentat în martie 2018, guvernul egiptean a legalizat Uber în mai 2018. Reglementările impun ca transportatorii să plătească taxe de licență și să împărtășească datele utilizatorilor cu guvernul.
FINLANDA. Uber a lansat UberPop în Helsinki, în 2014. În septembrie 2016, Curtea de Apel din Helsinki a declarat Uber ilegal, deoarece șoferii companiei nu aveau licență de taxi, aceștia confruntându-se, la vremea respectivă, cu urmărire penală. În 2018, Uber a fost legalizat în Finlanda.
FRANȚA. La începutul anului 2014, șoferii de taxi din Paris au atacat o mașină condusă de un șofer Uber, lângă aeroportul Charles de Gaulle, protestând împotriva concurenței. La sfârșitul aceluiași an, o instanță a declarat Uber drept ilegal, menționând că UberPop a încălcat o reglementare preexistentă, care interzice închirierea de autoturisme în scopul obținerii de profi, acordând o amendă în valoare de 100.000 de euro companiei. Ulterior, acesteia i s-a interzis realizarea de materiale publicitare pentru serviciile sale adresate publicului larg din Franței, în caz contrar compania riscând o amendă de 25.000 de dolari pe zi.
Începând cu 1 ianuarie 2015, UberPop a fost interzis în conformitate cu prevederile Legii Thévenoud, care impune ca orice persoană care transportă pasageri să fie autorizată și să beneficieze de asigurare. La scurt timp după intrarea în vigoare a acestei legi, aproximativ 100 de șoferi, majoritatea aflați la prima abatere, au fost amendați.
UberPool a rămas operațional în Paris, înregistrând un flux masiv atât din punct de vedere al șoferilor, cât și al pasagerilor.
În iunie 2015, autoritățile franceze au arestat 2 manageri Uber pe baza a 6 acuzații, printre care „practici comerciale înșelătoare”, complicitate în instigarea unei activități ilegale de conducere în regim de taxi și stocarea ilegală a informațiilor personale.
GERMANIA. La începutul anului 2014, autoritățile de la Berlin au decis să se pronunțe împotriva lui Uber, care opera în orașele germane Berlin, München, Frankfurt, Hamburg și Düsseldorf, în urma unui caz depus de Asociația de taxi din Berlin.
Începând din octombrie 2015, Uber și-a limitat operațiunile la serviciile UberX și UberBLACK, pentru care șoferilor li se solicit licențe de transport persoane.
GRECIA. În aprilie 2018, serviciile Uber au fost suspendate în Grecia, în urma punerii în aplicare a unor reglementări care impun ca toate drumurile să înceapă și să se încheie de la și în sediul desemnate al companiei.
UNGARIA. Serviciile Uber au fost suspendate în Ungaria în anul 2016, când șoferii de taxi au cerut ca Uber să fie interzis prin lege, iar aplicația aferentă serviciului să fie blocată, invocând faptul că șoferii Uber încalcă regulamentele pe care alte firme de taximetrie trebuie să le respecte. Mai mult de 1.000 de șoferi lucrau pentru Uber Ungaria și 150.000 de clienți foloseau constant aplicația pentru a se deplasa, odată cu interzicerea prin lege a Uber, cetățenii Budapestei au semnalat o intensificare dramatică a traficului. Cu toate acestea, Bolt (fostul Taxify) este prezent în capitala Ungariei.
ITALIA. Uber a fost acuzat de către asociațiile de taximetrie din Italia de concurență neloială, utilizarea aplicației pe această piață fiind interzisă. În 2017, Curtea de Apel din Roma a ridicat interdicția în ceea ce privește serviciile Uber pe teritoriul Italiei. Curtea de Apel a acceptat contestația depusă de Uber, care stipula că firma nu poate utiliza aplicațiile sale pentru telefonul mobil și nici să facă publicitate serviciilor sale.