Porturile de la Dunăre sunt vitale pentru exporturile de produse agricole ucrainene în contextul în care prelungirea acordului internaţional privind exportul de cereale ucrainene via porturile de la Marea Neagră este în suspensie, a declarat vineri un înalt oficial ucrainean, transmite Reuters.
Trei porturi ucrainene de la Marea Neagră, care iniţial au fost supuse unei blocade ca urmare a invaziei declanşate de Rusia anul trecut, au început în luna iulie 2022 să exporte cereale conform acordului asupra „Iniţiativei privind cerealele de la Marea Neagră” semnat în iulie 2022 pentru 120 de zile între Naţiunile Unite, Ucraina, Rusia şi Turcia.
Acest acord a fost reînnoit în noiembrie pentru 120 de zile precum şi în luna martie 2023 pentru 60 de zile.
Rusia susţine că acest acord ar urma să expire la data de 18 martie şi până acum nu a dat semne că are de gând să îl prelungească.
Moscova vrea ca puterile occidentale să ridice la rândul lor restricţiile cu privire la plăţi, servicii de logistică şi de asigurări, care afectează exporturile de produse agricole ruseşti.
În condiţiile în care s-au înmulţit îngrijorările Ucrainei cu privire la viitorul acordului internaţional, ministrul ucrainean al infrastructurii, Oleksandr Kubrakov, a declarat vineri că aşa-numitul „Danube Cluster” oferă o rută alternativă viabilă pentru exportul de produse agricole, potrivit Reuters.
„Fără îndoială, Danube Cluster a devenit un element vital pentru securitatea alimentară mondială în contextul operaţiunilor limitate ale porturilor din Marea Neagră”, a scris Kubrakov pe pagina sa de Facebook.
De când Rusia a invadat pământul ucrainean, în luna februarie a anului trecut, şi până acum, Ucraina şi-a majorat exporturile via cele trei porturi ale sale de la Dunăre până la 1,5 milioane de tone de cereale pe lună.
În paralel, Ucraina a adâncit Canalul Bâstroe în ideea de a creşte exporturile de produse alimentare prin porturile sale la Dunăre şi speră că un canal mai adânc îi va permite să exporte o cantitate suplimentară de 500.000 de tone de cereale pe lună.
Potrivit lui Kubrakov lucrările de dragare efectuate la Canalul Bâstroe permit ca acesta să fie „operaţional”, iar Ucraina „relansează canalul Bâstroe drept o posibilă rută alternativă pentru exporturile de produse agricole”.
Totodată, Ucraina este îngrijorată cu privire la interdicţiile de import introduse de mai multe state din Europa Centrală şi de Est, care se tem că livrările de produse alimentare ucrainene ar putea avea efecte negative asupra fermierilor lor.