Un accident aviatic care a avut loc în 1957 ar fi putut schimba istoria României întrucât Nicolae Ceaușescu se afla la bordul aeronavei.
Nicolae Ceaușescu, cel care care avea să devină liderul comunist al României, urma să participe la manifestațiile organizate de autoritățile ruse la Moscova cu ocazia aniversării a 40 de ani de la Marea Revoluţie Rusă, scrie adevarul.ro.
Pe 4 noiembrie 1057 Nicolae Ceaușescu a făcut parte din delegația Partidului Muncitoresc Român (PMR) care trebuia să participe la eveniment menționat. Însă aeronava în care se afla acesta a fost implicată într-un accident aviatic. Incidentul ar fi putut schimba radical istoria României, însă cel care avea să devină liderul comunist al țării a scăpat doar cu leziuni minore.
Delegația română care trebuia să participe la manifestațiile de la Moscova a călătorit un un avion IL-14, care din cauza unei erori de pilotaj şi a condiţiilor meteo nefavorabile a atins crengile unor arbori şi s-a prăbuşit la ora 17:58.
Accidentul aviatic a avut loc în apropierea Aeroportului Vnukovo iar la bordul aeronavei ar fi trebuit să se afle și Gheorghe Gheorghiu-Dej, însă acesta avea probleme de sănătate la momentul respectiv.
În urma accidentului și-au pierdut viața patru persoane aflate la bordul avionului, printre care trei membri ai echipajului și Grigore Peoteasa, care era ministru al propagandei în regimul lui Dej.
Nicolae Ceaușescu a suferit doar „o contuzie la jumătatea dreaptă a coşului pieptului şi a încheieturii stângi a gambei, julituri la faţă, mâini şi picioare, starea generală fiind satisfăcătoare”, potrivit unui raport medical emis de Ministerul Sănătăţii al URSS.
Delegația Partidului Muncitoresc Român era alcătuită din Chivu Stoica, preşedinte al Consiliului de Miniştri, Ştefan Voitec, locţiitor al preşedintelui Consiliului de Miniştri, Alexandru Moghioroş, locţiitor al preşedintelui Consiliului de Miniştri, Leonte Răutu, şeful secţiei de Propagandă şi Agitaţie din Comitetul Centrul al PMR, Ştefan Voicu, redactor – responsabil al revistei „Lupta de clasă”, Mihai Novicov, translator, Alexandru Micu, garda de corp a lui Chivu Stoica, şi Ion Petrescu, stenograf.
Mihai Novicov, translatorul care se afla la bordul aeronavei, a povestit despre accidentul aviatic în cartea de memorii „Moartea lui Grigore Preoteasa. Catastrofa de pe aeroportul Vnukovo”.
„Călătorii şi-au dat seama că ceva nu era în regulă după o primă smucitură, care nu semăna a fi contactul roţilor avionului cu solul. De fapt, aeronava se lovise de vârfurile copacilor. A urmat un al doilea impact, şi mai puternic, ce a smuls pasagerii de pe locurile lor. Scaunele nu erau prevăzute cu centuri de siguranţă la aterizare şi asta a favorizat rănirea lor. După ce avionul a atins solul, românii au reuşit să sară şi să fugă cât mai departe, evitând suflul exploziei. Şi-au dat seama că Grigore Preoteasa nu era cu ei în momentul primei bubuituri cauzate de aprinderea rezervoarelor”, a relatat Mihai Novicov.
Accidentul aviatic a stârnit de-a lungul timpului diverse controverse, unii susținând că de fapt a fost unul plănuit întrucât se urmărea aasasinarea lui Gheorghe Gheroghiu-Dej sau a lui Nicolae Ceaușescu. La momentul respectiv, membrii echipajului au fost găsiți vinovați în urma unei ample anchete.