Un avion de pasageri hipersonic va fi capabil să scurteze timpul de călătorie conisderabil față de cursele normale. Astfel, un zbor din Germania în SUA ar putea fi realizat în doar două ore și jumătate. Iată cum este posibil.
Aeronava Destinus este proiectată să zboare cu o viteză de cinci ori mai mare decât cea a sunetului.
Înființat în 2021, start-up-ul cu o echipă de 120 de specialiști din Spania, Franța și Germania a testat deja cu succes primele două prototipuri și speră să transporte primii pasageri după 2030.
Până la finalul acestui an îl va testa și pe al treilea, care va folosi hidrogenul drept combustibil, transmite CNN.
Un astfel de avion va putea face cursa de la Frankfurt la Sydney în 4 ore și 15 minute sau de la Memphis, SUA, la Dubai în 3 ore și jumătate, spun producătorii.
Aceste planuri vin în contextul în care, după retragerea faimoaselor avioane supersonice de pasageri Concorde, în urmă cu două decenii, toate inițiativele de a le înlocui cu aeronave similare ca viteză au fost sortite eșecului.
Managerului diviziei de dezvoltare al start-up-ului spune că modelul Destinus este diferit, deoarece nu folosește kerosenul drept combustibil, un lucru care permite ca aeronava să fie mult mai ușoară și mai fezabilă.
„Încercăm să facem vehicule cu o autonomie de zbor foarte-foarte mare. Vrem să zburăm din Europa până în Australia la viteză Mach 5. Folosirea kerosenului înseamnă că vehiculul va deveni foarte greu, în timp ce hidrogenul este foarte ușor în comparație”, a declarat Martina Löfqvist.
Aceasta a adăugat că hidrogenul este un combustibil nepoluant care devine tot mai ieftin de produs.
De altfel, și gigantul Airbus a anunțat că dezvoltă propulsoare pe hidrogen și va începe testele de zbor din 2026.
Zbor cu ajutorul undelor de șoc Forma avioanelor este cea a unei piramide cu partea inferioară plată, iar dimensiunea aripilor este una redusă, un model dezvoltat în anii 1950, dar care nu a fost pus niciodată în practică.
„Scopul este să poți zbura peste undele de șoc care sunt generate chiar de vehicul. Este o formă foarte eficientă și îți permite să folosești mai puțin combustibil, pentru că întâmpini o rezistență mai redusă a aerului”, a mai spus managerul.
Desigur, forma ar putea avea parte de modificări pe măsură ce testele continuă.
Unul dintre motivele pentru care testele de până acum s-au succedat destul de repede este că prototipurile au fost proiectate să zboare fără pilot, ceea ce permite o libertate mai mare în testare.
Modelele vor crește în dimensiuni pe măsură ce continuă testele. Destinus 3, următorul prototip care va fi lansat anul acesta, va avea o lungime de 10 metri.
„Are aproape aceeași lungime ca cel precedent, însă este de 10 ori mai greu și probabil de 20 de ori mai complex când vine vorba de structură și sisteme de propulsie”, a mai precizat managerul.
Pe măsură ce prototipurile vor crește în dimensiuni iar siguranța în zbor va fi confirmată, va fi proiectată și cabina pilotului.
Scopul start-up-ului este ca până în 2030 să aibă o aeronavă capabilă să transporte 25 de pasageri, clasa busines.
Iar până în 2040 să aibă un avion capabil să transporte mai mulți pasageri, la diferite clase.
„Prețurile la hidrogen vor scădea semnificativ și vom putea reduce costurile zborurilor în mod semnificativ, de asemenea, pentru aceste zboruri foarte lungi”, spune Martina Löfqvist.
De altfel, compania a obținut, pe lângă investiții private, și fonduri din partea statului spaniol în valoare de 26,7 milioane de euro pentru a dezvolta tehnologia propulsoarelor cu hidrogen, un semn că această tehnologie ar putea fi cheia industriei aviatice în viitor.