Un avion militar s-a prăbușit la Craiova. Pilotul a murit, instructorul s-a catapultat
Pilotul avionului militar prăbușit, joi, în apropierea Aeroportului Craiova, a murit, iar cealaltă persoană aflată la bord s-a catapultat, arată primele informații.
Directorul tehnic al Aeroportului Craiova, Adrian Predescu, a declarat că avionul executa un zbor de antrenament și s-a prăbușit la o distanță de aproximativ doi kilometri de aeroport, într-o zonă cu case.
El a precizat că unul dintre piloți și-a pierdut viața, iar celălalt a fost grav rănit, la ora transmiterii acestei știri primind îngrijiri medicale.
La fața locului se află mai multe echipaje ale ISU, SMURD și Jandarmeriei.
Potrivit unor surse din rândul anchetatorilor, avionul a căzut la aproximativ 40 de metri de case, în zona laturii de nord a aeroportului.
Avionul prăbușit este de tip IAR 99, iar în momentul impactului aparatul de zbor a luat foc, fiind distrus în totalitate.
În martie 1995, un avion militar de tip IAR 99, aparținând UM 01918 Ianca, s-a prăbușit la numai patru minute de la decolare, din cauza unei scurgeri accidentale de combustibil.
Cei doi piloți, care efectuau o misiune de cercetare meteorologică, au reușit să se catapulteze, unul dintre ei fiind supus cu succes unei intervenții chirurgicale complexe, la Spitalul Militar Central din București.
În urma accidentului, Statul Major al Aviației și Apărării Antiaeriene și uzina producătoare au decis oprirea temporară a zborului cu cele opt avioane IAR-99 din lotul de fabricație în cauză, pînă la eliminarea elementelor identificate ca sursă potențială de incendiu.
Aparatul IAR 99 Șoim este produs de Avioane Craiova SA, fiind folosit în principal pentru antrenamente, putând asigura și misiuni de atac la sol, precum și misiuni de recunoaștere.
Dezvoltarea acestui avion de antrenament avansat și atac ușor a fost demarată în anii ’70, fiind primul avion reactiv proiectat și realizat integral în România.
Versiunea modernizată IAR-99 Șoim este echipată cu un sistem de avionică foarte similar cu cel de pe MiG-21 Lancer.
Dotările includ computer de bord, Head-up și Head-down Display, sistem de navigație inerțial/GPS, HOTAS, stație radio VHF/UHF. Sistemul de transfer de date procesează datele de navigație primite via datalink de la un alt avion sau stație de sol echipată cu același sistem. Această informație este prezentată pe un ecran „radar virtual” simulat în cabină, astfel încât pilotul se poate antrena în folosirea radarului fără ca avionul să fie echipat cu un radar.
Avionul are lungimea de 11 metri, anvergura de 10,16 metri, înălțimea de 3,898 de metri și masa 3.320 de kilograme.
Aeronava atinge o viteză maximă de 850 de kilometri pe oră la 9.000 de metri.
De asemenea, puterea motorului este de 17,79 kN, plafonul practic este de 12.000 metri, iar raza de acțiune este de 1.100 de kilometri.
La capitolul „armament” legat de acest avion figurează un tun de 2×23 milimetri și bombe de 50 kilograme, 100 de kilograme și 250 de kilograme, cu muniție autodirijată LGB și OPHER și cu rachete Python III, R3S/R13M, R60.