Un bărbat din Cluj a sunat la TelVerde anunțând că se sinucide. După 8 ore, femeia care i-a răspuns a închis telefonul. Ce s-a întâmplat
Doina Cosman, președintele Alianței Române de Prevenție a Suicidului, asociație care gestionează TelVerde Antisuicid, a declarat, vineri, la Cluj-Napoca, presei, că a constatat o creștere a convorbirilor la această linie gratuită, la câteva apeluri în fiecare noapte.
„Linia telefonică TelVerde Antisuicid, singura astfel de linie la nivel național, funcționează la Cluj-Napoca zilnic din 15 iulie 2013 între orele 19 – 7, iar în această perioadă de activitate s-au recepționat 5.357 de apeluri, din care 992 de apeluri au fost intervenții în criză suicidară. Am observat o creștere a numărului convorbirilor, dacă anii trecuți aveam câteva convorbiri pe săptămână, acum avem mai multe convorbiri în fiecare noapte. Cel mai lung apel a durat peste opt ore și a avut loc anul trecut, regula fiind că trebuie să se vorbească în mod continuu cu persoana care sună. A fost un bărbat aflat pe malul unui râu, lângă un pod, era în criză suicidară, cu impulsuri de a se arunca în apă. O persoană intelectuală, cultivată, cu o meserie de top și care a fost salvată în urma convorbirii cu voluntara care a răspus la telefon”, a spus Cosman.
Potrivit acesteia, numărul cazurilor de suicid din România s-a redus anul trecut față de 2014 cu peste 1.000.
„A crescut adresanța populației față de serviciile de sănătate mintală -psihiatru, psiholog, psihoterapeut după cum a crescut și implicarea medicilor de familie în cazul bolilor psihiatrice printr-o depistare precoce a cazurilor. Rolul TelVerde Antisuicid este cel de a face o conștientizare în rândul populației a mesajului că depresia și sinuciderea pot fi prevenite. Suntem sunați din toate regiunile țării, iar convorbirile nu sunt înregistrate, astfel încât confidențialitatea convine persoanelor care sună”, a mai spus Cosman.
Voluntara care a discutat opt ore cu bărbatul care intenționa să se sinucidă a declarat, vineri, corespondentului MEDIAFAX că a dezbătut, împreună cu acesta, motivele de a rămâne în viață.
„Bărbatul cu care am vorbit era, după voce, de vârstă medie și se afla în criză suicidară, cu risc suicidar înalt. Am început procesul de intervenție în criză pentru care suntem pregătiți și am început să dezbatem, împreună, motivele de a rămâne în viață. Și aici a intervenit componenta care a dus la durata apelului, și anume că avea o minte dezvoltată și am reușit să construim, împreună, foarte multe motive și să le combatem sau să le acceptăm împreună. Foarte multe puncte de vedere noi au fost aduse în discuție și le-am dezbătut și atunci s-a prelungit convorbirea, pe o amploare a gândirii. Nu a fost solicitant pentru mine ca voluntar, deoarece a fost o discuție antrenantă din punct de vedere intelectual și nu am simțit oboseala”, a spus aceasta.
Voluntara a adăugat că abia după încheierea apelului a resimțit oboseala fizică și cea psihică.
„A fost un apel de peste 8 ore cu telefonul mobil la ureche din care am învățat foarte multe. La final, bărbatul a ajuns acasă și a rămas acolo și am simțit, progresiv, instalarea liniștii lui sufletești și evaporarea ideației acute de suicid. Pot spune că am salvat viața unui om. Fac acest voluntariat la TelVerde de 2 ani și am făcut 25 de gărzi de câte 12 ore, deci 25 de nopți în total”, a precizat aceasta, studentă la Medicină.
Linia TelVerde Antisuicid este deservită de voluntari, majoritatea fiind masteranzi și studenți la Psihologie.
Alianța Română de Prevenție a Suicidului, înființată la Cluj-Napoca în anul 2010, a organizat, vineri, o conferință pentru marcarea Zilei Naționale de Prevenție a Suicidului.