Prima pagină » Știri » Un calcul simplu demonstrează care este una din cele mai mari probleme ale învătământului din România. Unde au dispărut 45.000 de copii din statisticile oficiale

Un calcul simplu demonstrează care este una din cele mai mari probleme ale învătământului din România. Unde au dispărut 45.000 de copii din statisticile oficiale

Un calcul simplu pune în dificultate autoritățile române. Aproape 45.000 de copii din statisticile oficiale, care sunt eligibili pentru clasa pregătitoare obligatorie, nu se regăsesc în scriptele Ministerului Educației. Mai exact, potrivit datelor Statisticii, puțin peste 222.000 de copii au vârsta pentru a merge la școală, însă au fost înscriși aproape 177.000. Ce s-a întâmplat cu diferența de 45.000, deocamdată nicio explicație exactă. „Probabil că o parte dintre acești copii n-o să-i găsim nicăieri, n-o să se înscrie la școală", spune, pentru Gândul, ministrul Sorin Cîmpeanu, susținând că nu există încă o „compatibilitate" între bazele de date ale Institutului Național de Statistică, Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Educației. „Calcule vom putea face mult mai corect în 2016", adaugă Cîmpeanu, precizând că de la anul traseul educațional al fiecărui copil din România va putea fi urmărit.

177.400 de copii au fost înscriși în clasa pregătitoare pentru anul școlar 2015/2016. Însă numărul copiilor cu vârsta de 6 ani este mult mai mare, după cum arată datele de la Institutul Național de Statistică care relevă că în urmă cu 6 ani s-au născut 222.388 de copii vii. Pentru diferența semnificativă de aproape 45.000 experții spun că între explicații sunt rămânerea la grădiniță, înscrierea direct în clasa întâi sau părăsirea țării, dar atrag atenția că mulți copii vor rămâne în afara sistemului educațional. Ministerul Educației nu are o explicație exactă pentru această situație, calculele aproximative fiind făcute pornind de la presupuneri. Motivul, spune ministrul Sorin Cîmpeanu, este că nu există un sistem de date interconectat, care ar putea deveni însă funcțional de la anul.

Expert UNICEF: Sunt 4-5 cauze de care Ministerul Educației trebuie să țină cont

Luminița Costache, coordonator programe în cadrul organizației UNICEF, susține că pentru diferența de peste 40.000 de copii există cel puțin 4-5 cauze de care Ministerul Educației ar trebui să țină cont. „În primul rând, sunt copii de clasa pregătitoare care rămân la grădiniță, apoi sunt copii de vârstă pentru clasa pregătitoare, dar care sunt înscriși deja în clasa întâi. În al treilea rând, sunt copii ai căror părinți sunt la muncă în străinătate și i-au înscris acolo. Mai  sunt părinți care nu s-au mobilizat să-și înscrie copiii acum, dar îi vor înscrie până-n toamnă, dar sunt și copii care nu se regăsesc nicăieri și care vor rămâne în afara sistemului. Practic, ar trebui să existe la nivel de sistem de educație un mecanism care să funcționeze astfel încât să știm situația acestor copii. Una dintre soluții este de comunicarea între bazele de date. Ar trebui să existe protocoale de colaborare între bazele de date”, a spus Luminița Costache.

Expertul UNICEFmai arată că pe unii dintre copiii care lipsesc de la înscrierea în clasa pregătitoare îi putem găsi în baza de date de la Prestații Sociale și în cea de la Evidența Populației. „Toate bazele de date ar trebui să fie interconectate. Cineva ar trebui să confrunte toate aceste baze de date”, a mai spus Luminița Costache.

Ministrul Educației: „Probabil că o parte dintre acești copii n-o să-i găsim nicăieri, n-o să se înscrie la școală”

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, susține că o mare parte dintre copiii care s-au înscris la clasa pregătitoare provin de la grupa mare de grădiniță. Este vorba de 127.129 de copii care acum sunt la grădiniță.

„Așadar, avem aproximativ 50.000 de copii veniți în clasa pregătitoare din afara grădiniței, nefiind obligatorie. Acești 50.000 de copii îi adunăm la copiii școlarizați la grădiniță în grupa mare al acestui an (192.374 copii), rezultând, atenție, 242.000 de copii școlarizabili în clasa pregătitoare, dar care nu sunt neapărat doar născuții vii din 2009 (MECS număra copiii pe ani școlari, INS numără nașterile pe an calendaristic)”, scrie Sorin Cîmpeanu într-o explicație pentru gândul.

Sorin Cîmpeanu arată că numărul copiilor școlarizabili poate fi verificat pentru că rata de cuprindere în grădiniță, declarată de INS, este de aproximativ 80%. „Copiii școlarizați la grădiniță în grupa mare a acestui an: 192.374 copii /0.80 = 240.468 copii, deci este corect, aflându-ne în marja de eroare statistică (comparat la cei 242.000 copii școlarizabili la clasa pregătitoare, calculată mai sus)”, explică ministrul pentru gândul.

Cu toate acestea, ministrul Educației admite că din numărul copiilor neînscriși vor exista unii pe care nu-i vom regăsi nicăieri. „Probabil că o parte dintre acești copii n-o să-i găsim nicăieri, n-o să se înscrie la școală. Nu există o compatibilitate între bazele de date de la Ministerul Afacerilor Interne, de la Evidența Populației și de la Institutul Național de Statistică. Odată ce intră în sistemul de educație, copiii sunt în responsabilitatea Ministerului Educației. Dar ce vă pot spune este că există o preocupare la nivelul Guvernului pentru a crea o compatibilitate între cele trei baze de date. Și sperăm că acest lucru se va întâmpla până la finalul acestui an”, a spus ministrul Educației.

„Cert este că astfel de calcule vom putea face mult mai corect în 2016″

Despre diferența dintre „cohorta” din 2009, adică 222.388 de copii născuți vii, și numărul de cereri la clasa pregătitoare, ministrul Educației arată că cei  aproximativ 45.000 copii  pot fi justificați prin: reînscriere la grădiniță (vom ști exact cifra lor pe 30 aprilie), înscrișii direct la clasa I (vom ști exact cifra lor tot pe 30 aprilie, anul trecut au fost cca 16.000), cei ținuți acasă încă un an (îi vom ști exact pe cei care au frecventat grădinița, dar nu apar niciunde, la 15 septembrie) decedați (îi va calcula și declara INS ) și emigranți.

„Cert este că astfel de calcule vom putea face mult mai corect în 2016, deoarece, începând din acest an, MECS are construită și funcțională aplicația care permite comparații la nivel de copil introdus în baza de date și traseul lui educațional, nu doar date declarative comparate”, a mai spus Sorin Cîmpeanu. În concluzie, ministrul susține că înscrierea în clasa pregătitoare nu este relevantă din punct de vedere statistic, pentru că deși este primul an obligatoriu de învățământ, mulți părinți decid fie să îi mai țină la grupa mare încă un an, fie acasă, fie să îi înscrie direct în clasa I. „Abia începând cu clasa a II-a cohorta se normalizează și o putem clar compara cu născuții vii din generația respectivă. MECS conlucrează în prezent cu Ministerul de Interne și INS, în vedera compatibilizării bazelor de date, lucru pe care îl considerăm absolut necesar”, a spus Sorin Cîmpeanu pentru gândul.

Situația înscrierilor la clasa pregătitoare pentru anul școlar 2015/2016

Până la această dată, Ministerul Educației și Cercetării Științifice a  admis 177.400 de cereri pentru înscrierea elevilor în clasa pregătitoare. Dintre acestea, peste 8.000 de cereri au fost admise în etapa a doua de înscriere. În prima etapă ce înscriere, desfășurată între 23 februarie și 13 martie, 98,99% dintre cererile de înscriere în clasa pregătitoare au fost admise. Mai exact, din totalul celor 170.996 de cereri depuse, au fost admise 169.275. Dintre acestea, 144.507 sunt cereri pentru unitatea de circumscripție, iar 24.768 pentru altă unitate de învățământ decât cea arondată.

În ceea ce privește solicitările din această categorie, 23.829 au fost admise, iar 939 au fost redirecționate spre școala de circumscripție, în condițiile în care nu existau locuri suficiente la școala dorită, dar exista bifată opțiunea revenirii la școala de circumscripție. 1.721 de cereri nu au putut fi admise din cauza lipsei de locuri la școlile dorite, altele decât cele de circumscripție, iar părinții/tutorii legali nu au bifat opțiunea de revenire la școala arondată inițial.

Pe de altă parte, un studiu UNICEF despre abandonul școlar  arată că în România abandonul școlar reprezintă o problemă a sistemului românesc de învățământ insuficient tratată de către autorități. Raportul datat din 2012 arată că abandonul școlar este în creștere în  România și îl găsim mai ales la copiii de etnie romă, la cei care au crescut în familii sărace, la copiii din mediul rural și la copiii cu dizabilități.  Aproximativ 20% din numărul total al copiilor de 3-6 ani nu merg la grădiniță, 8% din numărul copiilor de 7-10 ani nu frecventează școala primară, în timp ce peste 5% ( din totalul copiilor de 11-14 ani nu merg la gimnaziu.

Cine trebuie să se înscrie în clasa pregătitoare

Cine trebuie să se înscrie obligatoriu în clasa pregătitoare: copiii care împlinesc vârsta de 6 ani până la 31 august 2015, inclusiv.

Cine se poate înscrie în clasa pregătitoare: copiii care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2015, inclusiv, dacă evaluarea dezvoltaării psihosomatice atesta acest lucru.

Pe de altă parte,  copiii care împlinesc vârsta de 7 ani până la data de 31 august 2015, inclusiv, și care nu au parcurs, anterior, clasa pregătitoare, pot fi înscriși, la cerere, în clasa I. La solicitarea părinților, copiii care împlinesc vârsta de 7 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2015, inclusiv, dacă evaluarea dezvoltării psihosomatice atestă pregătirea pentru parcurgerea cu succes a clasei I.

COHORTA COPIILOR NĂSCUȚI ÎN ULTIMII 8 ANI POTRIVIT DATELOR DE INSTITUTUL NAȚIONAL DE STATISTICĂ:

2005 – 221.020

2006 – 219.483

2007 – 214728

2008 – 221.900

2009 – 222.388

2010 – 212.199

2011 – 196.242

2012 – 201.104

 

 

Citește și