„Începând cu anul 2018, se stabilesc zilele «Week-end fără poluare», în penultimul weekend înainte de începerea anului școlar, în fiecare an. Perioada «Week-end fără poluare» este de sâmbătă ora 10,00 până duminică ora 16,00. Pe durata acestei perioade se interzice, pe teritoriul municipiului București, circulația tuturor autovehiculelor”, se arată în proiectul depus de Lucian Iliescu.
„Proiectul are și niște excepții, pentru că nu poți interzice toată circulația. Eu cred că este un proiect foarte benefic pentru Capitală, mai ales în contextul în care gradul de poluare este foarte mare. De undeva trebuie să începem, iar eu cred că un astfel de weekend nu este un sacrificiu foarte mare, mai ales că este perioada în care cei mai mulți bucureșteni sunt în vacanță”, a declarat, pentru agenția MEDIAFAX, Lucian Iliescu.
Potrivit proiectului inițiat de consilierul PMP, fac excepție de la această restricție autovehiculele îndreptățite să utilizeze semnale speciale de avertizare luminoase, autovehiculele care efectuează transport în comun, taxi-urile, ambulanțele, ale celor care îndeplinesc sarcini publice, transportă alimente și/sau aprovizionează piețele, respectiv autovehiculele de depanare sau de transport vehicule care au girofare galbene.
Totodată, în această categorie se încadrează și autovehiculele diplomaților, militare, cortegiile mortuare, alaiurile de nuntă sau botez și autovehiculele care transportă persoane aflate în urgență medicală sau cu handicap locomotor și carele TV.
„Nerespectarea prevederilor art. 3 constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 500 la 2.000 lei”, se mai arată în proiectul de hotărâre care urmează să fie analizat de secretariatul general al PMB.
„Comisia Europeană a deschis în data de 17 mai 2018 o procedură de infringement împotriva României și a altor cinci țări, considerând că acestea nu au întreprins măsuri pentru respectarea valorilor-limită convenite privind calitatea aerului. Potrivit CE, în cazul României, cea mai gravă situație este în aglomerarea București, unde valorile-limită zilnice au fost depășite în mod persistent încă de la momentul în care legislația Uniunii Europene a devenit aplicabilă țării noastre, iar în anul 2016 aceste valori au fost depășite pe o perioadă de 38 de zile. (…) Pe lângă sursele industriale staționare de poluare a aerului, localizate în general pe șoseaua de centură a Bucureștiului, traficul vehiculelor este o sursă de poluare importantă, mai ales de-a lungul rețelei naționale care se conectează la București, precum și traficul mașinilor grele pe șoseaua de centură, etc.”, se arată în expunerea de motive a proiectului.
O decizie asemănătoare a fost luată de statul român înainte de anul 1989, atunci când pe drumurile din România se circula duminca „cu soț” și „fără soț”. Mai exact, în zilele de dumincă se circula alternativ: într-o duminică aveau dreptul să circule autoturismele ale căror numere de înmatriculare se terminau cu o cifră cu soț, apoi, în duminica următoare, circulau doar autoturismele ale căror numere se terminau cu o cifră fără soț.
Justificarea deciziei de la vremea aceea a fost criza de combustibil cu care se confrunta România, perioadă în care consumul de benzină era raționalizat.