Un nou mod de a reface drumurile: metoda reciclării
Metoda reciclării presupune decopertarea drumurilor, iar materialul astfel realizat se refolosește. Metoda presupune folosirea unui utilaj, denumit tren de reciclare in situ, care execută frezarea straturilor distruse pe care le amestecă cu diverse adaosuri, urmată de așternerea acestora pe drum. Un avantaj al acestei metode este rapiditatea în execuție, ajungându-se la 1-1,5 km de drum reabilitat/zi.
Un tronson de 50 de kilometri din DN76, considerat de șoferi unul dintre cele mai rele drumuri din România, a fost reabilitat prin această metodă, fiind finalizată calea de rulare și urmând ca din primăvară să se toarne stratul de uzură și să se finalizeze podețele.
Reabilitatea acestui tronson a fost împărțită în trei loturi, după ce firma care se ocupa de acesta executase doar 7% din lucrări în patru ani. CNADNR a decis astfel să rezilieze contractul cu CCCF Timișoara și să scoată la licitație lucrările. Cei trei constructori care au câștigat licitațiile au ales să folosească metoda reciclării asfaltului, care deși este destul de controversată în țara noastră, în restul Europei este destul de des întâlnită.
În prezența șefului CNADNR Cluj, Eugen Cecan, și a celui de la Oradea, Octavian Balog, Claudiu Pop, prefectul de Bihor a prezentat realizări din ultimele trei luni.
„La începutul anului mi-am asumat cu funcția acest tronson de drum (Oradea-Bitii), pentru că mi se părea anormal modul în care arăta. Acest tronson pe care s-a putut intra pe procedura de reciclare s-a făcut. Celelalte tronsoane sunt în cadrul unui contract și nu avem cum să intervenim acolo, în acest moment. Are doi ani de garanție, iar în primăvară se va turna stratul de uzură 4-6 centimetri, peste ceea ce există acum. Sper ca până la sfârșitul lui 2016 să fie tot drumul finalizat. Aduc mulțumiri fostului director CNADNR dar și actualului director al CNADNR care m-a asigurat că finalizarea reabilitării acestei șosele va rămâne prioritară”, a declarat Claudiu Pop, prefectul județului Bihor.
Potrivit directorului Cecan, pentru a nu exista nelămuriri, ceea ce s-a încheiat în aceste zile cu ajutorul tehnologiei de reciclare a asfaltului este doar „o etapă intermediară”.
Întrebat despre cât de bun este acest tronson, șeful CNADNR Cluj a precizat că s-au mai făcut asemenea lucrări și în zona noastră, adăugând că procedeul reciclării este folosit de zeci de ani și în Occident sau în China. „Va rezista!”, a conchis inginerul. Prin metoda reciclării metrul pătrat de drum reabilitat s-a ridicat la aproximativ 100 de lei, față de cel puțin 80 de euro cât ar fi costat metru pătrat în cazul asfaltării clasice, astfel că prin noua procedură s-a realizat o economie de aproximativ 40%. Investiția pe întreaga lungime de 52 de kilometri se ridică la aproximativ 42,5 milioane de lei, scrie Vocea Transilvaniei.