Michael Horodniceanu, profesor american de origine română, este omul alături de care Nicușor Dan, noul primar al Capitalei, vrea să găsească și să implementeze soluții pentru ezolvarea traficului din București. De ce? Profesorul este cel care a condus mai multe instituții care s-au ocupat de transportul din New York, inclusiv Poliția Rutieră.
Michael Horodniceanu are o experiență de netăgăduit în rezolvarea problemlor de transport și de trafic – a coordonat mai multe proiecte majore de zeci de milioane de euro pentru rețeaua de transport din unul dintre cele mai mari orașe ale lumii – New York.
În prezent, acesta este profesor la New York University Tandon School of Engineering, unde conduce Departamentul pentru Inginerie Civilă și Urbană. Noul primar al Capitalei, Nicușor Dan, va lucra cu specialistul de origine română pentru a îmbunătăți traficul bucureștean, iar expertul nu solicită niciun ban pentru asta.
„Trebuie început prin reorganizarea regiei transportului din București. Anumite lucruri se pot face cu o investiție minimală, mai mult de timp și de organizare decât financiară. Cred că ăsta este primul pas care trebuie făcut pentru a îmbunătăți transportul din București. Parcarea este lucru care trebuie schimbat pentru a acorda prioritate mișcării. Se pot face schimbări care nu vor necesita la început investiții, care trebuie făcute mai mult în timp, ci schimbări de organizare”, a explicat profesorul Horodniceanu la Digi24.
De asemenea, acesta a dat exemplu tendințelor de fluidizare a transportului care sunt folosite în marile orașe ale lumii și care ar putea fi implementa și în București.
„Direcția în care se merge este de a da prioritate pietonilor, celor care se folosesc de ceea ce noi numim transport activ – biciclete, chiar și mersul pe jos – nu folosirea de mașini particulare. Este important să ne sprijinim pe rețeaua de autobuze care trebuie să fie îmbunătățită, de piste de biciclete, care sunt foarte importante”, a declarat specialistul.
Michael Horodniceanu a făcut câteva precizări și despre ce măsuri se implementează în New York în contextul pandemiei de coronavirus, când unii oameni evită să folosească mijloacele de transport în comun.
„Există în toată o problemă legată de COVID-19 și trebuie luată în considerare. Cu toate că folosirea transportului public nu contribuie în mod necesar la propagarea acestui virus, oamenii sunt atenți să nu circule prea mult cu transportul public, deși e un lucru necesar în orice mare capitală. Dar folosirea de biciclete și mersul pe jos sunt importante și asta e tendința în marile orașe. New York își mărește substanțial rețeaua de piste de biciclete și una dintre propunerile pe care le-a făcut universitatea a fost de a crea legături, de poduri speciale pentru pietoni și biciclete, nu pentru mașini”, a explicat acesta.
„Bucureștiul este la ora actuală într-o fază în care lumea se folosește mult prea mult de mașini particulare, nu există un mod în care oamenii să meargă până la un punct cu mașina, să o lase acolo și să se folosească de transportul public. Bucureștiul, într-un fel, din punct de dezvoltare urban, arată mai mult ca Parisul decât ca New Yorkul, străzile sunt mai mici, dar sunt foarte multe locuri în care se pot face îmbunătățiri care să creeze posibilitatea unei mișcări mult mai fluide. Când am fost în București, am văzut că cel mai bun lucru era să merg pe jos sau să iau transportul public, altfel era absolut imposibil”, a mai explicat profesorul american de origine română.
De asemenea, acesta a punctat importanța rolului pe care îl joacă autoritățile care trebuie să înțeleagă modul în care oamenii folosesc transportul public.
„Să înțelegi asta înseamnă să găsești soluții care sunt exacte și speciale pentru diferitele probleme”, a explicat specialistul.
„Eu sper că ceea ce voi primi înapoi – pentru că ceea ce voi face este pro bono – este să-mi readuc la zi limba română și să mă folosesc de ea în mod curent”, a mai adăugat acesta.