Prima pagină » Știri » Un român A ÎNVINS Poliția Rutieră. Adevărul despre noile „PISTOALE RADAR” și cum a scăpat de amendă

Un român A ÎNVINS Poliția Rutieră. Adevărul despre noile „PISTOALE RADAR” și cum a scăpat de amendă

Un român A ÎNVINS Poliția Rutieră. Adevărul despre noile „PISTOALE RADAR
Un român a învins poliția rutieră. Adevărul despre noile "pistoale radar" și cum a scăpat de amendă

 Procesul verbal a fost anulat pe principiul că aparatul radar poate da erori. Un adevăr important de precizat este că această victorie a venit în condițiile în care a fost vorba de o viteză aflată la limita suspendării permisului de conducere.

Pe 20 august 2013, fiul profesorului universitar Gheorghe Gutt se deplasa la volanul unui autoturism pe raza municipiului Vatra Dornei. Pe strada Argestru, la intrarea în municipiul stațiune dinspre Iacobeni, șoferul a fost înregistrat de aparatul radar de pe o autospecială Dacia Logan cu viteza de 103 km/h în localitate, în zona limitată de 50 de km/h. Fiind vorba de o depășire a limitei de viteză cu peste 50 de km/h, conform Codului Rutier, conducătorul auto a încasat o amendă de 800 de lei, plus măsura complementară a reținerii permisului de conducere pe o perioadă de 90 de zile.

Șoferul a contestat inclusiv în fața agentului de poliție că avea viteza pe care radarul a înregistrat-o, scriind în procesul verbal, la obiecții, că nu circula cu viteza de 103 km/h în localitate și că în realitate avea sub 100 de km/h, mașina sa fiind setată să nu depășească 99 de kilometri la oră. Judecătoria Vatra Dornei a fost prima instanță care a judecat contestația împotriva procesului verbal. Magistrații dorneni au respins argumentele conducătorului auto și au menținut măsura luată de polițiștii de la Biroul Rutier Vatra Dornei. La Tribunalul Suceava însă, unde s-a judecat apelul, decizia a fost diametral opusă. Argumentele conducătorului auto au fost acceptate, iar procesul verbal de constatare a contravenției a fost anulat.

Potrivit Monitorului de Suceava, Tribunalul Suceava a transmis un extras din motivarea sentinței din data de 21 octombrie 2015, când procesul verbal al Poliției Rutiere a fost anulat, motivare în care petentul a arătat că instanța de fond nu a ținut cont de solicitările raportate la marja de eroare, deoarece, existând o eroare tolerată a radarului de + 4% din valoarea convențional adevărată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h, conform Normei incidente, agentul constatator trebuia să aibă în vedere această marjă și să aplice sancțiunea mai ușoară, în cauză viteza putând fi mai mică de 100 km/h. Șoferul a mai arătat că din planșele foto anexate de Poliția Rutieră la dosar rezultă că la data de 20.08.2013, ora 12:49:28, circula cu viteza de 103 km/h, iar din planșa următoare se poate observa că la aceeași dată și la aceeași oră, respectiv 12:49:28, avea viteza de 86 km/h. Așadar, două imagini una după alta, la interval de mai puțin de o secundă, cu o diferență de viteză foarte mare, cu mult peste marja de eroare.

Gheorghe Gutt nu a dorit să între în detalii legate de procesul câștigat de fiul său, subliniind că teoria sa privind erorile aparatelor radar este universal valabilă. El a declarat că „pistolul radar” achiziționat recent de Serviciul de Poliție Rutieră Suceava, prezentat ca cel mai performant aparat de măsurare a vitezei, prezintă erori mai mari decât radarele de pe mașinile de poliție, cu alt principiu de funcționare.

„Referitor la calitățile tehnice și performanța cinemometrului LASER de tip pistol pot spune doar că din punct de vedere al preciziei de măsurare acestea sunt cu mult inferioare cinemometrelor clasice, bazate pe efectul Doppler, montate pe mașinile Poliției Rutiere. Principiul de funcționare al unui asemenea cinemometru se bazează pe măsurarea timpului care trece de la recepția prin partea electroniciia pistolului a două reflexii ale fasciculului LASER de pe vehiculul urmărit. Emisia LASER spre vehiculul urmărit este efectuată la intervale regulate de nanosecunde de către dioda LASER a pistolului. Aici intervine problema de precizie a măsurării vitezei. Pentru a determina viteza unui vehicul rezultă necesitatea măsurării cu precizie a unor timpi de ordinul câtorva nanosecunde și chiar fracțiuni ale acestora. Acest lucru este imposibil de realizat cu un cronometru electronic portabil pilotat cu un cristal de cuarț. Pentru a prezenta o precizie de măsurare acceptabilă, un pistol LASER ar cântări zeci de kilograme, iar prețul acestuia ar fi de sute de mii de euro”, a explicat profesorul universitar.

Citește și