Tabloul „Cap de Arlechin” pictat de Pablo Picasso, pe care o româncă a crezut că l-a găsit într-o pădure din județul Tulcea, s-a dovedit a fi ofarsăfăcută de doi producători de teatru din Belgia, relateazăDie Presseși televiziunea olandeză Nos.
Producătoriiau îngropattabloul la data de 31 octombrie în pădurea din Tulcea, iar în ziua următoare au trimisșase scrisori anonimecu locația picturii și instrucțiuni pentru găsirea acesteia. Scrisorile au fost trimise la trei adrese din România și trei din Olanda.
Autoarea de origine română, Maria Feticu, a picat în plasa celor doi producători și a mers la Tulcea, unde a găsit copia tabloului „Cap de Arlechin”, unul dintre tablourile furate în 2012 din Muzeul Kunsthal din Rotterdam.
Producătorii și-au anunțat ulterior victimele prine-mailcă mesajul a fost o farsă, inspirată dintr-o piesă de teatru numită „Copia adevărată”, care a avut premiera săptămâna trecută la Anvers.
Scriitoarea stabilită în Olanda a declarat pentru postul olandez de televiziune NOS că „a picat într-o farsă publicitară”, elaborată de producătorii belgieni Yves Degryse și Bart Baele. Piesa „Copia adevărată” îl are în centrul acțiunii pe falsificatorul de tablouri olandez Geert Jan Jansen.
Cei doi producători au dorit să prezinte prin intermediul piesei „Valoarea adevărului”. Aceștia și-au cerut ulterior scuze Mirei Feticu, după ce au aflat că aceasta a călătorit din Olanda în România împreună cu un prieten pentru a găsi pictura.
„Din păcate, lucrurile au mers diferit și ne cerem scuze pentru acest lucru”, au anunțat Degryse și Baele.
Autenticitatea tabloului găsit la Tulcea a fost pusă la îndoială de expertul în artă Peter van Beveren, care a transmis că există cel puțin 16 diferențe între tabloul găsit în România și opera lui Pablo Picasso.
„Liniile, culorile, detaliile… Nu se potrivesc. În baza a ceea ce văd, cred că este un fals”, a declarat acesta după ce a văzut o poză cu tabloul găsit de Mira Feticu.
Iată cum s-a desfășurat povestea, pusă la cale de cei doi producători de teatru:
Potrivit site-ului olandez nrc.nl scriitoarea de origine română Mira Feticu ar fi primit, în urmă cu zece zile, o scrisoare în limba română în care erau instrucțiuni despre cum ar putea găsi tabloul „Tete D’Arlequin”, furat în 2012 dinMuzeul Kunsthal din Rotterdam. „M-am simțit ca un Don Quijote,” povestește Mira Feticu. „Deși șansa de a găsi tabloul era 1%, m-am hotărât să încerc.” A luat avionul spre România și primul lucru pe care l-a cumpărat când a ajuns la Tulcea a fost o lopată.
„N-am avut nevoie de ea,” spune scriitoarea. „Când am ajuns în locația descrisă, am început să caut prin tufișuri. N-a durat mult. Când am întors o piatră, am găsit un pachet învelit într-o pungă din plastic. Am urcat în mașină și l-am desfăcut cu grijă. L-am comparat cu o poză pe care o aveam. Era tabloul. Mi-au dat lacrimile. Imediat, m-am dus la Ambasada Olandei și l-am predat.”
Sâmbătă seara, două persoane de cetățenie olandează s-au prezentat la Amabasada Olandei din București cu un tablou. Au povestit că au găsit tabloul îngropat în România, în urma unor informații cuprinse într-o scrisoare anonimă pe care au primit-o.
„Atașatul de afaceri interne din cadrul Ambasadei Olandei a anunțat autoritățile române, iar, la acest moment, o echipă formată din procurori DIICOT și polițiști ai Direcției de Investigații Criminale din IGPR efectuează cercetări, pentru lămurirea tuturor aspectelor (audierea persoanelor, cercetarea locului în care au afirmat cele două persoane că au găsit tabloul, expertize criminalistice). De asemenea, menționăm că tabloul a fost predat autorităților române, urmând ca, în cursul zilei de mâine (luni – n.r.), să fie trimis Muzeului de Artă a României, pentru a fi expertizat”, a transmis Poliția Română.
Se pare că ar fi vorba de tabloul „Tete D ‘Arlequin„, pictat de Picasso, care a dispărut dintr-un muzeu din Olanda. Pânza valorează aproximativ 800.000 de dolari.
„Tabloul, care face parte dintr-un lot de 7 opere sustrase în anul 2012 dintr-un muzeu olandez, se afla în custodia autorităților române și urmează să fie expertizat,” transmite DIICOT printr-un comunicat de presă.
După ce atașatul de afaceri interne din cadrul Ambasadei Olandei a anunțat autoritățile române, s-a constituit o echipă din procurori și polițiști ai Direcției de Investigații Criminale din cadrul IGPR, care audiază persoane și fac cercetări la locul în care a fost găsit tabloul. De asemenea, au loc mai multe expertize criminalistice în acest caz.
DIICOT precizează cășase româniau fost condamnați definitiv pentru că, în noaptea de 15 spre 16 octombrie 2012, au sustras șapte tablouri semnate, printre alții, de Pablo Picasso, Henri Matisse și Claude Monet de la Muzeul Kunsthal din Rotterdam.
În 2013, autoritățile anunțau că au găsit cenușa care provine de la cel puțin trei opere de artă în soba unuia dintre suspecți.
În dosar erau trimiși în judecată Radu Dogaru, Eugen Darie, Alexandru Bitu, Olga Dogaru, Petre Condrat și, în lipsă, Adrian Procop.
În noaptea de 15 spre 16 octombrie 2012, Pricop și Dogaru au intrat prin efracție în Muzeul Kunsthal din Rotterdam, cu complicitatea lui Darie, de unde au furat șapte picturi în ulei și acuarele.
Muzeul a comunicat că au dispărut tablourile „Tete d´Arlequin” de Pablo Picasso, „La Liseuse en Blanc et Jaune” de Henri Matisse, „Waterloo Bridge” și „Charing Cross Bridge” de Claude Monet, „Femme devant une fenêtre ouverte, dite la fiancée” de Paul Gauguin, „Autoportrait” de Meyer de Haan și „Woman with Eyes Closed” de Lucian Freud.
Potrivit anchetatorilor, Alexandru Mihai Bitu este acuzat că i-a ajutat pe Dogaru, Darie și Procop să vândă tablourile furate. Petre Condrat a fost trimis în judecată pentru tăinuire, fiind acuzat că a înlesnit inculpaților Dogaru și Darie valorificarea a două dintre operele de artă, „cunoscând că acestea provin din săvârșirea unei infracțiuni”.
Olga Dogaru, mama lui Radu Dogaru, este acuzată că ar fi transportat și ascuns tablourile care au fost furate de la Muzeul din Rotterdam.
foto: Mira Feticu/Facebook