Unele filmări din trafic sunt luate în considerare de către autoritățile române atunci când un șofer le prezintă drept dovadă. Însă o parte din ele nu sunt luate în seamă.
Avocatul Remus Rațiu, din Sibiu, a explicat pentru turnulsfatului.ro de ce se întâmplă acest lucru. Imaginile înregistrate de camerele de bord nu sunt relevante pentru autorități în anumite situații.
Astfel, dacă este înregistrată o acțiune fără prejudiciu, în urma căreia un șofer a încălcat legile rutiere, imaginile nu pot fi folosite. Contravențiile pot fi constatate de un polițist sau un agent constatator.
Atunci când faptele săvârșite de șofer au urmări, atunci imaginile pot fi folosite pentru constatarea vinovatului.
„Contravențiile trebuie constatate de către un agent constatator – asta este regula. Astfel, faptele respective, deși fapte aflate în afara legii, nu pot fi constatate de altcineva. Vezi un șofer că depășește neregulamentar, l-ai filmat cu camera de pe bord, dar nu ai ce să-i faci, pentru că tu nu ești agent constatator”, a explicat avocatul Remus Rațiu.
„Când discutăm despre fapte contravenționale care cauzează urmări, de exemplu cum e cazul de față, tirul a fost avariat de către cel care depășea neregulamentar, persoana vătămată poate face sesizare la poliție, dar treaba polițistului nu mai e să constate contravenția, ci el trebuie să determine cine e vinovat. Dovedirea existenței faptei contravenționale nu e necesară, urmările acestei fapte există (avarie auto, geam spart, etc). În constatarea asta se pot folosi orice probe: filmarea din parcarea supermarketului unde ți-ai găsit mașina cu ușa înfundată, declarația martorului care a văzut ce s-a întâmplat și ți-a lăsat bilet cu numărul de înmatriculare al celui vinovat și așa mai departe. Polițistul trebuie să găsească vinovatul. Se poate folosi de declarații de martor, filmari, poze, etc. Poza, filmarea respectivă este o probă în sine. Nu interesează dacă este omologată camera, interesează să se stabilească vinovatul”, a mai explicat avocatul.
Totodată, Remus Rațiu i-a încurajat pe șoferi să să folosească cameele video de bord.
„Orice probă, filmare sau poză sau orice altceva, este o probă validă întotdeauna. Întotdeauna vor fi acceptate ca probatoriu. Problema omologării aparatelor cu care se probează fapte contravenționale apare atunci când aparatul respectiv este folosit de un agent constator ca să probeze o faptă contravențională. Atunci când el insusi o constată”, a mai declarat avocatul.