Unul din patru elevi de liceu români consideră că homosexualii sunt „ființe inferioare”
Liceeni LGBT (lesbiene, gay, bisexuali, transgender) se confruntă cu un grad ridicat de bullying, violență și hărțuire, conform studiului „Un liceu sigur pentru toți: Percepții și atitudini față de persoanele LGBT în mediul educațional românesc”, realizat de Asociația ACCEPT.
Astfel, șapte din 10 elevi LGBT consideră că tinerii din comunitate nu sunt în siguranță la școală, mai ales din punct de vedere emoțional, în timp ce șase din 10 au fost martorii sau victima unei agresiuni.
Unul din patru elevi de liceu consideră că homosexualii și lesbienele sunt „ființe inferioare”, iar doi din cinci liceeni cred că bărbații homosexuali ori femeile lesbiene nu ar trebui să predea în școli, potrivit studiului.
De asemenea, unul din doi tineri ar fi deranjați să aibă un coleg homosexual iar unul din trei elevi nu ar fi de acord să aibă o colegă lesbiană.
Doi din cinci elevi consideră că bărbații cu un comportament mai feminin ar trebui să se simtă „rușinați” de felul în care se poartă și mai mult de 50% dintre cei chestionați consideră că operațiile de reatribuire de gen sunt condamnabile din punct de vedere moral.
Rezultatele studiului mai arată că trei din cinci liceeni declară că ar face orice ca să depășească o situație în care s-ar simți atrași de persoane de același sex.
Doar 5% din elevi ar cere ajutorul unui profesor sau al directorului unității de învățământ în cazul în care ar fi martori ai unei situații în care un coleg ar fi batjocorit sau agresat de colegi pe motiv că ar avea altă orientare sexuală.
Cercetarea s-a realizat pe un eșantion de 613 de elevi din 10 licee, provenind din optjudețe diferite, reprezentative pentru șase regiuni de dezvoltare. Liceeni care au răspuns chestionarului au vârste cuprinse între 14 și 21 de ani și urmează atât licee teoretice, profil uman și real, cât și licee tehnologice sau vocaționale.
Studiul a avut și o componentă online, prin care au fost chestionați 324 de elevi LGBT și persoane apropiate comunității. Cercetarea include, de asemenea, o component calitativă, reprezentată de nouă interviuri cu liceeni LGBT care vorbesc despre violență și hărțuire în spațiul școlar.
Tinerii LGBT care au răspuns chestionarului online consideră în proporție de 96% că termenii de „homosexual” și „lesbiană” sunt folosiți preponderent cu sens negativ și, în consecință, evită să își asume identitatea în spațiul școlar, din cauza temerilor pentru siguranța lor personală.
Spre exemplu, Ștefan, un elev „trans” în vârstă de 17 ani, spune că de la începutul liceului au debutat și problemele. „Colegii mei mă privesc cu ostilitate și nu s-au dat niciodată înapoi când a fost vorba de jigniri: poponar, gay și handicapat sunt la ordinea zilei. Imaginea mea în liceu, a fost și rămâne, una de persoană cu handicap. Am fost mereu unul suferind de vreo boală mentală. Zi de zi, m-am confruntat cu tot felul de incidente – de la jigniri, la piedici și îmbrânceli, bărfe,capace, priviri ostile și asta deși nu mi-am asumat niciodată identitatea în public. Tot ce pot să spun e că ideilor lor despre mine și despre comunitatea trans sau gay sunt complet false”, a povestit Ștefan
Matei, tot de 17 ani, spune că a discutat despre orientarea lui sexuală cu câteva prietene de care se simțea mai apropiat, însă îi este frică de implicații în cazul în care situația sa ar fi cunoscută în liceu. „Mă aștept la orice – să primesc mesaje de amenințare, să mă îmbrâncească, să mă scuipe, poate chiar să mă lovească. Nimic nu e exclus. De fapt în clasa a IX-a s-a și întâmplat să primesc un pumn în burtă. A venit un tip mai mare din a XII-a, m-a scos pe hol și m-a întrebat dacă sunt gay, iar eu am negat. Eram pe hol cu mai mulți colegi în jur și tipul mi-a dat un pumn în burtă. N-am avut ce să fac. M-a întrebat un prof dacă s-a întâmplat ceva dar n-am vrut să-i spun. Eram la începutul liceului și mi-era teama că o să se afle că sunt gay și printre profi”, a povestit Matei.
De asemenea, elevii au atras atenția asupra nevoii de suport din partea cadrelor didactice, cât și a necesității sancționării persoanelor care agresează sau hărțuiesc tineri LGBT, indiferent că este vorba de alți elevi sau profesori. „Orice formă de discriminare trebuie analizată și trebuie adus în atenția tuturor că discriminarea nu își are locul nici în societate, nici într-un spațiu educațional care formează caracterele viitorului”, a declarat Andrei Crăciun, Consilierul Ministrului Educației Naționale.
„Conform vechiului dicton «pe cine nu știe îl învățăm, pe cine nu poate – în ajutăm, pe cine nu vrea – îl obligăm», autoritățile trebuie să își realizeze funcțiile (de prevenire și combatere a discriminării), să informeze părțile interesate, să îi ajute pe profesori, părinți și autorități locale să dezvolte politici publice la diferite niveluri pe partea de incluziune și nediscriminare. Deseori, se încearcă minimizarea unei probleme, (pornind de la ideea) că societatea are alte probleme decât cele ale minorității LGBT. Nicio problemă nu e mică atunci când vorbim de discriminare, drepturile omului și drepturile copilului”, a declarat Șerban Iosifescu, Președintele ARACIP.