„Am cerut în această dimineață Curții Constituționale a României: Să ne trimită în copie PDF (scan) toate opisurile primite de CCR de la Senatul României privind dosarele de semnături atestate de primării. Amintim că aceste opisuri conțin numărul de dosare, numărul de file din fiecare dosar, numărul de semnături predate primăriilor pentru atestare și numărul de semnături atestate de primării pentru fiecare localitate și totalul pe fiecare județ, fiind semnate de reprezentantul Senatului României și Președintele Comitetului de inițiativă”, arată reprezentanții USR, într-un comunicat de presă semnat și de PLUS și ONG-urile care au avut inițiativa cetățenească.
„Să ne comunice calculul exact făcut de Curtea Constituțională, pe baza opisurilor primite de la Senat, în legătură cu: a) Numărul de semnături atestate de către primării primite de CCR de la Senat pentru fiecare județ b) Numărul total de semnături la nivel național primite de CCR de la Senat. Amintim că Senatul României a semnat opisurile după verificarea fiecărui dosar în parte privind numărul de file și numărul de semnături atestate de către primării”, completează comunicat remis, miercuri, Mediafax.
Sursa citată mai susține că inițiativa îndeplinește condițiile legale, însă sugerează că Senatul ar fi trimis mai puține semnături către CCR:
„În condițiile în care atestarea semnăturilor susținătorilor inițiativei cetățenești Oameni noi în politică a trecut de filtrele legale ale primăriilor și Senatului României, fiind constatată la final, pe baza documentelor oficiale, îndeplinirea criteriilor privind numărul total de semnături și dispersia geografică a semnăturilor, decizia CCR este în contradicție cu realitatea. Dacă se dovedește că Senatul a trimis către Curtea Constituțională mai puține semnături atestate de către primării decât cele predate de către Comitetul de inițiativă, vom urma căile legale pentru corectarea situației și tragerea la răspundere a celor vinovați. Dacă Curtea Constituțională a decis să mai anuleze semnături, în absența unei dispoziții constituționale, atunci considerăm acest lucru un abuz. În baza prevederilor constituționale, Curtea este chemată doar să constate îndeplinirea criteriilor de admitere a inițiativei pe baza atestărilor furnizate de autoritățile investite legal (primării)”, arată reprezentanții USR.
Aceștia au mai spus că așteaptă motivarea deciziei Curții pentru a decide pașii de urmat.
Sursa menționată precizează că membri ai Comitetul de inițiativă a proiectului de reformă electorală Oameni noi în politică și organizațiile susținătoare ale proiectului (27 de organizații civice și 4 partide politice) aduc la cunoștința următoarele: „Am renumărat semnăturile validate de primării conform proceselor verbale de predare-primire încheiate între Președintele Comitetului de inițiativă și Senatul României. Conform acestor cifre oficiale, au fost validate de către primării și primite de către Senat un număr de 109.874 de semnături, fiind îndeplinit criteriul numărului de cel puțin 100.000 de susținători. De asemenea, al doilea criteriu, cel al dispersiei teritoriale, este îndeplinit, fiind înregistrate câte cel puțin 5.000 de semnături din 11 județe, respectiv Municipiul București:
București: 19.095 de semnături Cluj: 7.256 de semnături Bihor: 6.232 de semnături Timiș: 6.231 de semnături Brașov: 5.846 de semnături Arad: 5.840 de semnături Prahova: 5.506 de semnături Argeș: 5.363 de semnături Iași: 5.318 de semnături Maramureș: 5.076 de semnături Sibiu: 5.027 de semnături”.
Curtea Constituțională a respins inițiativa legislativă cetățenească de reformă electorală prin care USR în colaborare cumai multe ONG-uri doreau alegerea primarilor în două tururi de scrutin. Inițiativa nu a strâns suficiente semnături din fiecare județ.
CCR a dezbătut inițiativa legislativă a cetățenilor intitulată „Lege privind modificarea unor acte normative în materie electorală”.
Direcția legislativă a Senatului a trimis, pe 8 aprilie, către CCR, pentru controlul de constituționalitate, inițiativa cetățenească de reformă a legislației electorale pentru simplificarea accesului cetățenilor competenți în politică, „Oameni noi în politică”. Demersul își propunea schimbarea sistemului electoral astfel încât să permită cetățenilor să voteze mai ușor, având posibilitatea de a alege dintr-o paletă mai largă de opțiuni, potrivit unui comunicat de presă al USR.