USR consideră că legea, așa cum este formulată acum, trebuie reexaminată atât sub aspectul legalității, cât și al oportunității sale. USR s-a pronunțat în repetate rânduri împotriva proiectului de lege, inclusiv în Parlament.
„Este o lege cu dedicație pentru distrugerea râurilor din România, adoptată de majoritatea PSD-ALDE printr-o șmecherie care le e caracteristică. În directivele europene, interesul public major este cel legat de protecția mediului. Dacă legea va fi promulgată, se va ajunge în situația absurdă prin care interesul public major va fi invocat pentru a permite distrugerea mediului. România este, deja, în infringement din cauza proiectelor hidroenergetice abuzive, care au distrus râurile din Făgăraș. Un megaproiect care amenință să distrugă Parcul Național Defileul Jiului a fost declarat ilegal de către Justiția din România. Toate acestea și multe alte proiecte distructive pentru râurile și ariile naturale protejate din țara noastră ar fi resuscitate dacă legea va fi promulgată, prin simple hotărâri de consiliu local, în cel mai fericit caz de Guvern, în condițiile în care singurul interes major ar fi cel al grupurilor din jurul acestor proiecte, nu al cetățenilor români. Președintele României nu poate accepta aceste jonglerii legislative ale PSD, care pun în pericol mediul natural al țării. Legea, așa cum apare ea în acest moment, este o încălcare flagrantă a mai multor directive europene de mediu, implicit și a articolul 148 din Constituție, în care se statuează că legislația comunitară este prioritară celei naționale”, a declarat senatorul USR Mihai Goțiu, potrivit comunicatului de presă remis, marți, Mediafax.
În forma actuală, Legea 33/1994 prevede la art. 5 că utilitatea publică se declară pentru lucrări de interes național sau de interes local. În ansamblul Legii 33/1994, singura ierarhie a intereselor publice pentru care se declară utilitatea publică a unui proiect este „interes național”/ „interes local”, iar consecințele declarării utilității publice ale unui proiect sunt clar prevăzute. Nu există o altă categorie, intermediară sau superioară, de lucrări care sunt de „interes public major”.
Faptul că prin legea contestată se stabilește o asemenea categorie de lucrări și i se conferă un statut special, inexistent în forma actuală a Legii 33/1994, și nici nu sunt prevăzute consecințele statutului special de ‘lucrări de interes public major” reprezintă o încălcare a art.1 alin.(5) din Constituție, afectând regimul lucrărilor de utilitate publică așa cum este prevăzut de Legea 33/1994, dar și a dispozițiilor art. 16 din Constituție privind egalitatea în fața legii și nediscriminarea.
Sursa citată mai spune că senatorii USR s-au opus adoptării actului normativ în Comisia de Mediu, însă parlamentarii PSD au solicitat prelungirea termenului de dezbatere, pentru a aduce amendamente.
„În fapt, au tras de timp, pentru a evita un raport negativ, iar legea a trecut de Senat prin împlinirea termenului de adoptare tacită. La Camera Deputaților, legea a fost transmisă la raport doar la Comisia Juridică, nu și la cea de Mediu, și a fost adoptată în viteză, în sesiunea extraordinară a Parlamentului de la începutul lunii iulie”, conchide sursa menționată.