Ministrul Afacerilor Interne, Petre Tobă, a declarat, miercuri, după ședința Guvernului, că au fost dispuse măsuri pentru fluidizarea traficului la frontiere, astfel încât să nu mai existe aglomerație la intrarea în țară, el susținând că au fost suplimentate efectivele, iar polițiștii de frontieră lucrează la capacitatea maximă în toate punctele de frontieră.
Tobă a spus că în ultimul weekend a crescut cu 190 la sută, față de o perioadă obișnuită, numărul persoanelor care au intrat în țară.
În acest context, ministrul a anunțat că de miercuri este operațională o secțiune în care pot fi găsite informații despre timpii de așteptare la frontiere, la intrarea în țară, datele fiind actualizate din două în două ore. El a mai spus că „în perioada imediat următoare” va fi creată o aplicație pentru telefoanele mobile, cu informații despre situația de la punctele de trecere a frontierei – timpi de așteptare, rute ocolitoare.
Federația asociațiilor de români din Europa (FADERE) a cerut, marți, demisia ministrului Afacerilor Interne, Petre Tobă, pentru modul în care a fost gestionată situația de la frontiere, unde s-au format cozi uriașe, mii de români care muncesc în străinătate întorcându-se acasă de sărbători.
„Pentru proasta organizare din ultimele zilei a activității frontierelor și dezinteresul demonstrat în momentul în care a fost informat că la frontiere s-au format cozi kilometrice, FADERE cere demisia domnului Petre Tobă din fruntea Ministerului Afacerilor Interne. Este inadmisibil ca în apropierea sărbătorilor de iarnă, când foarte mulți români din Europa se întorc în țară, autoritățile să fie luate din nou prin surprindere. Însă, pe lângă faptul că frontierele nu au fost pregătite pentru acest moment, după ce a fost înștiințat că există cozi foarte mari, domnul Tobă s-a comportat în continuare cu dezinteres, nerezolvând problema. În Europa locuiesc în jur de trei milioane și jumătate de români care trimit foarte mulți bani în țară și care se întorc acasă în număr covârșitor de două ori pe an: de Crăciun și în perioada vacanței de vară”, a arătat FADERE.
Reprezentanții FADERE s-au declarat indignați de sutele de telefoane și mesaje care le-au primit din partea românilor care se întorc în țară în aceste zile și care au așteptat ore în șir la cozi la frontieră.
Marți dimineață, punctul de trecere a frontierei Nădlac II de pe autostrada A1 a fost închis, timp de aproape două ore, din cauza unei defecțiuni la sistemul informatic, autoturismele fiind redirecționate către Turnu și Nădlac I, iar camioanele către Vărșand.
La sfârșitul săptămânii trecute, în punctele de trecere a frontierei din vestul țării cozile s-au întins pe zeci de kilometri pe sensul de intrare în țară, mii de români întorcându-se din străinătate pentru a petrece sărbătorile în țară.
Potrivit Poliției de Frontieră, în weekend, într-un interval de 48 ore, frontiera română a fost tranzitată de aproximativ 420.000 de persoane, din care 248.700 pe sensul de intrare în țară, cele mai tranzitate fiind punctele de trecere a frontierei din vestul țării și cele aeroportuare. Într-un weekend normal, la frontieră sunt înregistrate 260.000 de treceri de persoane, din care 134.000 pe sensul de intrare în România și 130.000 la ieșirea din țară.
Cele mai aglomerate au fost punctele de trecere de la frontiera comună româno-ungară, unde au trecut granița, în 48 de ore, peste 243.000 persoane, din care 193.200 pe sensul de intrare în țară. Față de o perioadă normală, când într-un interval de 48 de ore pe la frontiera româno-ungară intră în România aproximativ 50.000 de persoane, traficul la frontieră, pe sensul de intrare, a crescut de aproape patru ori.
Sâmbătă, cel mai aglomerat punct de trecere a fost Nădlac II, unde, într-un interval de 48 de ore, polițiștii de frontieră au verificat, pe sensul de intrare în România, 54.000 de persoane și 16.000 de mijloace de transport (față de aproximativ 15.000 persoane și 5.000 de mijloace de transport, într-o perioadă normală).
Punctul de trecere a frontierei Nădlac II de pe autostrada A1 a fost deschis în luna iulie, având 20 de benzi de circulație, supravegere video cu recunoaștere automată a numerelor de înmatriculare și parcare pentru camioane, costurile de amenajare fiind de 30 de milioane de lei.