Prima pagină » Știri » VIOLENȚA ÎN ȘCOLI. Hărțuirea psihologică de tip bullying în școli, strict interzisă/ Avocatul Alina Roșca explică cui se pot plânge elevii agresați și ce pot păți agresorii

VIOLENȚA ÎN ȘCOLI. Hărțuirea psihologică de tip bullying în școli, strict interzisă/ Avocatul Alina Roșca explică cui se pot plânge elevii agresați și ce pot păți agresorii

VIOLENȚA ÎN ȘCOLI. Hărțuirea psihologică de tip bullying în școli, strict interzisă/ Avocatul Alina Roșca explică cui se pot plânge elevii agresați și ce pot păți agresorii

Violența psihologică de tip bullying în școli a devenit o problemă de sănătate publică la nivel național, arată proiectul pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor legii anti–bullying, adoptat recent de Ministerul Educației și Cercetării. Actul normativ explică pe larg ce înseamnă situațiile de bullying de tip verbal, emoţional, nonverbal, fizic, relaţional inclusiv sexual, deposedare de lucruri, electronic (cyber bullying). Avocatul Alina Roșca explică modul în care se aplică noile norme pentru reglementarea bullying-ului, în conformitate cu Ordinul nr 4.343/2020.

„Când am văzut că a fost  adoptat acest ordin m-am bucurat foarte tare, în primul rând în calitate de mamă, pentru că și copiii mei se pot întâlni cu aceasta situație în scoli, dar și în calitate de adult, pentru că și ei încă pot fi victimele acestui tip de violență”, a declarat avocatul Alina Roșca.

Grup de acțiune anti-bullying în fiecare unitate de învățământ

Legea prevede ca, pentru reducerea ratei de prevenire a violenței psihologice- bullying, în fiecare unitate de învățământ să fie înființat un grup de acțiune anti-bullying din care vor face parte maximum 10 membri.

„Printre aceștia se vor regăsi directorul unității de învățământ, profesorul consilier școlar, trei cadre didactice formate în problematica violenței, inclusiv a violenței psihologice-bullying, doi sau mai mulți reprezentanți ai elevilor, un reprezentant al părinților, reprezentanți ai autorității locale. Totodată, la începutul fiecărui an școlar, unitățile de învățământ au responsabilitatea de a-și întocmi propriile strategii și planuri de asigurare și de menținere a unui climat social adecvat educației de calitate, condiție esențială pentru prevenirea și combaterea bullyingului, materializate prin Regulamentul de Ordine Interioară (ROI) obiectivul ”școală cu toleranță zero la violență”, explică avocatul Alina Roșca.

Ce rol au profesorii în combarerea hărțuirii psihologice de tip bullying

Normele impuse vor fi complex implementate pe mai multe paliere de acțiune: „Vor exista activități de informare și conștientizare asupra fenomenului pentru personalul şcolii, copii și părinți; măsuri de comunicare și informare internă cu privire la procedurile de prevenire, identificare, raportare și intervenție a situațiilor de bullying în spațiul școlar; proceduri de  intervenție în acest caz; responsabilizarea cadrelor didactice în scopul intervenției imediate,  organizarea de concursuri, teatru forum ş.a., în scopul încurajării respectării valorilor și misiunii declarate a școlii, participarea la identificarea, medierea sau raportarea situațiilor de bullying; atragerea părinților în participarea la dezbateri și sesiuni de informare; activități de măsurare a impactului acțiunilor”, comunică avocatul Alina Roșca.

Numărul „victimelor” expuse acestui tip de violență în mediul cibernetic este în creștere

„În noul proiect de lege care modifica Legea 2017/2003 cu privire la prevenirea și combaterea violentei domestice, este introdusa noțiunea de violenta domestica de tip cibernetic. Aceasta este definita ca orice hărțuire on line, mesaje, înregistrări și mesaje instigatoare la ura, urmărire și amenințare on line, publicarea non-consensuala de informații și conținut grafic intim precum și interceptarea comunicațiilor și datelor private cu scopul de a face de rușine, umili, speria, amenință și reduce la tacere victima acestui gen de violenta. Daca în alte țări acest gen de violență a fost cu mult mai devreme abordata, din cauza multiplelor cazuri apărute, la noi în tara cred că acesta vă lua în aceasta perioada cu adevărat amploare și din acest motiv trebuie tratata cu seriozitate de către părinți, organele de ordine, instituțiile responsabile cu infrastructura comunicațiilor, dar în primul rand de către legiutor”, adaugă avocatul Alina Roșca.
Orice situație de violență asupra copilului poate fi sesizată și la linia europeană gratuită de asistență pentru copii 116 111 sau altor entități cu activități și/sau responsabilități în domeniu precum posibilitatea de a urma, in mod legal, procedura de combatere si prevenire a acestui tip de abuz si violență.

Cum este definită violența psihologică de tip bullying?

„Conform ordinului menționat mai sus, violența psihologică de tip bullying reprezintă
acțiunea sau seria de acțiuni fizice, verbale, relaționale și/sau cibernetice care sunt făcute cu intenția de a crea un dezechilibru de putere și care au ca efect atingerea demnității sau crearea unei atmosfere de intimidare împotrivă unei persoane sau grup de persoane care pot fi încadrate în definiția data unui grup care însumează elemente de discriminare și excludere socială.”, spune Alina Roșca.

Gilda Popa este licențiată în Drept și a urmat un master de psihologie organizațională la Facultatea de Psihologie - Universitatea București. A intrat în presă accidental, după ce a câștigat ... vezi toate articolele

Citește și