VOUCHERE cât cuprinde și INFRASTRUCTURĂ zero. Proiectele realizate de Primăria Capitalei în 2018
Primăria Capitalei a excelat, în 2018, în ceea ce privește acordarea de vouchere, de prime și chiar de vacanțe în Grecia pentru pensionari, Municipalitatea având pe mână un buget de peste 1,3 miliarde de euro. Din suma totală, foarte mulți bani s-au dus și pe spectacole, precum „Zilele Bucureștiului” sau pentru luminițele de Sărbători, care a costat 9 milioane de lei.
În ce proiecte a investit Primăria Capitalei
Dacă ne referim la achiziții foarte importante și utile pentru bucureșteni – achiziția celor 106 ambulanțe pe care Municipalitatea le-a cumpărat recent pentru Serviciul de Ambulanță București-Ilfov (SABI), și care au costat aproape 9 milioane de euro – poate fi considerat cel mai important și benefic proiect pentru București.
Un alt proiect important în care Primăria a investit aproximativ 100 de milioane de euro este achiziția celor 400 de autobuze de la Otokar – proiect care a fost criticat pentru faptul că aceste autobuze sunt diesel. Mai mult, în spațiul public au apărut mai multe informații potrivit cărora autobuzele Otokar ar avea câteva probleme tehnice. De exemplu, chiar înainte de Crăciun, furtunul instalației de încălzire al unui autobuz s-a spart și a inundat toată cabina cu apă fierbinte, călătorii fiind evacuați.
Tot în 2018, Primăria Capitalei a depus cereri de finanțare pentru fonduri europene în valoare de 283 milioane euro pentru mai multe investiții, precum cumpărarea a 100 de tramvaie și a 100 de autobuze electrice.
PMB a început, în 2018, programul de reabilitare a clădirilor cu risc seismic din centrul Capitalei, pentru care instituția a alocat peste 10 milioane de euro. După foarte mulți ani în care nu s-a investit deloc în aceste clădiri, primăria a inclus într-un proces de reparații capitale aproape 30 de astfel de clădiri.
La capitolul sănătate, Primăria Capitalei a inițiat un proiect denumit „O șansă pentru cuplurile infertile”, prin care sute de cupluri beneficiază de ajutoare în valoare de 3.000 de euro pentru procedura de Fertilizare in Vitro. În același timp, PMB a inițiat și un proiect prin care elevii să poată beneficia de tratamente stomatologice, respectiv de aparate dentare.
Dacă tot suntem la capitolul „vouchere”, aici se încadrează și programul „Rabla – București”. Primăria Capitalei își propune eliminarea a 5.000 de autovehicule uzate, cu grad ridicat de poluare, de pe raza municipiului București și acordarea a 5.000 de eco-vouchere cu o valoare nominală de 9.000 lei/ eco-voucher în vederea achiziționării exclusive de autoturisme noi EURO 6, non-diesel, mijloace de locomoție noi prietenoase cu mediul, non-diesel, hibride sau electrice, obiecte electrocasnice și electronice noi cu clasa energetică superioară, în schimbul predării spre casare a unui autovehicul uzat.
Programul este destinat atât persoanelor fizice, cu domiciliul stabil în Municipiul București, cu vârstă minimă de 18 ani, proprietari unici ai autovehiculelor uzate și care nu au obligații de plata la bugetul local și bugetul de stat, cât și persoanelor juridice, cu sediul social în Municipiul București, proprietari unici ai autovehiculelor uzate, care nu au obligații de plata la bugetul local și bugetul de stat și nu au fost condamnate pentru infracțiuni împotriva mediului.
Vouchere da, infrastructură ba
Practic, având un buget consistent în 2018, Primăriei nu i-a fost greu să facă achiziții sau să inițieze proiecte care au presupus acordarea de vouchere, însă, în ceea ce privește marile proiecte de infrastrctură, lucrurile s-au mișcat foarte greu.
Un exemplu negativ al cooperării defectuoase între administrația locală și cea guvernamentală este situația Podului Constanța, care nici acum nu a intrat în reparații, deși este într-o stare deplorabilă. Primăria Capitalei a cerut în administrare acest pod, Consiliul General al Municipiului București a aprobat această inițiativă, însă imobilul nu a intrat nici acum în reparații din cauză că la nivelul CFR-Ministerul Transporturilor nu s-au încheiat procedurile finale de transfer.
Nici greșelile nu au lipsit. Acesta este și cazul Pasajului Nicolae Grigorescu, unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură, care nu poate fi dat în folosință, deși este aproape finalizat, pentru că în proiectul inițial nu au fost prevăzute și alte investiții, precum un sistem de semaforizare. Și dacă asta nu era de ajuns, Transelectrica și Enel trebuie să ridice firele de înaltă tensiune, iar pentru asta, primăria trebuie să exproprieze un teren de lângă pod.
Tot încă fără orizont este și situația drumului expres Splai – A1, care ar fi trebuit să fie o alternativă pentru cel mai aglomerat bulevard din București, respectiv Iuliu Maniu din cartierul Militari. Până în prezent, Primăria nu a reușit nici măcar să finalizeze podul peste Șoseaua Virtuții, iar partea cea mai grea, adică drumul expres, nu are nici acum un plan final.
Dacă ne referim la trafic, PMB a inițiat un proiect controversat și contestat de opoziție, prin care se acordă 500 de lei, pentru combustibil, șoferilor care folosesc în comun un autoturism proprietate personală pentru deplasarea în aceeași direcție.
Sfârșitul de an a fost unul foarte controversat pentru Primăria Capitalei, asta după ce Curtea de Apel București a admis contestația făcută de USR, conform căreia cele 22 de Companii Municipale ar fi trebuit înființate cu votul a două treimi din numărul total de consilieri municipali, și nu cu votul a jumătate plus unu din numărul total. Cu toate acestea, Gabriela Firea a precizat, în mai multe rânduri, că decizia Curții de Apel București ar fi „o greșeală de interpretare”, și că cele 22 de companii nu se vor desființa.
Fără îndoială, cea mai „fierbinte” problemă a Primăriei Capitalei este cea a Radet, asta pentru că la sfârșit de an (și foarte probabil și la începutul noului an), avariile sunt la ordinea zilei, din cauza rețelei nemodernizate, iar mii de bucureșteni stau fără căldură în case, chiar și în timpul nopții.
Foto: Hepta