Prima pagină » Știri » Zeci de absolvenți de liceu din Suceava, admiși la universități de prestigiu din Europa și SUA. Cât de greu este să ajungi la Oxford

Zeci de absolvenți de liceu din Suceava, admiși la universități de prestigiu din Europa și SUA. Cât de greu este să ajungi la Oxford

Zeci de absolvenți de liceu din Suceava, admiși la universități de prestigiu din Europa și SUA. Cât de greu este să ajungi la Oxford
Câteva zeci de absolvenți de colegii din Suceava au fost admiși la universități de prestigiu din Europa, dar și din SUA, între motivele care au stat la baza alegerii unor instituții academice din străinătate fiind oferta acestora, dar și oportunitățile de a-și găsi un loc de muncă după absolvire.

Cei mai mulți dintre absolvenții de liceu din Suceava care au optat pentru o universitate din afara țării sunt de la Colegiul „Ștefan cel Mare” și Colegiul „Petru Rareș”.

Directorul Colegiului „Ștefan cel Mare” Suceava, Dan Popescu, spune că numărul absolvenților acestui colegiu care aplică pentru universități de top ale lumii crește de la an la an.

„Sunt convins că cea mai veridică motivație a opțiunii pentru studii universitare în țară sau oriunde pe mapamond o poate susține fiecare absolvent. Se pot identifica multiple aspecte care constituie suportul deciziei. Printre acestea, sunt convins, unul vizează deschiderea societății sau societăților pentru absolvenții de învățământ superior, altul se leagă de rafinarea ofertei universităților. De exemplu, un absolvent al colegiului a decis să studieze criminologia în Anglia, iar un altul poate depinde de nivelul costurilor acestei importante investiții”, a spus directorul Colegiului Național „Ștefan cel Mare” Suceava.

Unul dintre absolvenții promoției din acest an de la acest colegiu sucevean, Ștefan Ovidiu Marcu, care are în palmares medalii la Olimpiada națională de informatică, dar și la alte concursuri naționale de programare, a fost admis la Oxford, unde va studia informatica în următorii patru ani.

El spune că s-a pregătit încă din clasa I, amintindu-și de vacanțele în care lucra la matematică împreună cu bunicul său.

„În clasa a V-a am avut șansa să încep o carieră de opt ani la Colegiul «Ștefan cel Mare», lucru de care sunt foarte mândru. (…) Am avut șansa de a fi fost elev la un colegiu născut la Viena în 1860, cu o evoluție de excepție în toți cei peste 150 de ani de existență, fiind un reper național, dar și mondial, în educație. Nu pot să nu reamintesc că pe băncile acestei școli s-au format profesori la universități din New York, Utrecht, Paris, Oxford, Stokholm, dar și nominalizați ai premiului Nobel”, afirmă Ștefan.

El spune că Marea Britanie îi oferă oportunitatea de a studia la universități aflate printre primele în clasamentele mondiale, iar admiterea sa la Oxford a presupus un demers „lung și extrem de provocator”.

În noiembrie 2013, Ștefan a dat un prim test la matematică și informatică, după care a fost selectat pentru interviurile organizate la Oxford o lună mai târziu, iar în luna ianuarie a primit invitația de a studia la această universitate, cu condiția de a promova proba de matematică a bacalaureatului cu minimum nota 9, dar și de a susține un test de limbă engleză, el optând pentru IELTS. Ștefan a promovat bacalaureatul cu media 9,80, iar la probele scrise la matematică și informatică a avut 10.

„În acest moment nu pot spune că mă voi întoarce să profesez în țară, dorința de a pleca fiind prea mare acum! În planurile mele se află o carieră universitară la o universitate din Anglia sau o eventuală colaborare cu o firmă, poate din SUA”, adaugă Ștefan.

Un alt absolvent al Colegiului Național „Ștefan cel Mare” Suceava, Vlad Ilie, a fost admis la Universitatea Glasgow din Scoția, la finanțe și contabilitate, durata studiilor fiind de trei ani.

El spune că a optat pentru această universitate întrucât nu plătește taxă de școlarizare, dar și pentru că poate studia în limba engleză.

Vlad este convins că perioada din gimnaziu și liceu a fost „cea mai ușoară etapă” a vieții sale, deși a alocat destul de mult timp pregătirii pentru olimpiadele de limba engleză și de matematică.

El speră ca după finalizarea studiilor la Glasgow să poată rămâne în Scoția.

Un alt absolvent de la „Ștefan cel Mare”, Cosmin Lungu, care a fost admis cu bursă la Illinois Institute of Technology din SUA, la specializarea computer science, a optat pentru a studia în afara țării pentru că „sunt mai multe oportunități”, dar și mentalități diferite.

Până să fie admis la Illinois Institute of Technology din SUA, Cosmin a susținut un examen care seamănă cu bacalaureatul din România, dar după modelul american, a susținut un test de limba engleză și a scris mai multe eseuri.

„E destul de complex procesul, ideea este că la americani, spre deosebire de Europa și de România, universitățile sunt foarte individualizate și te vor pe tine ca persoană mai mult decât ca elev, contează foarte mult calitățile tale extracurriculare. Chiar dacă tu ai obținut note maxime la examene, ai terminat cu media zece, pe ei îi interesează mai mult și cum ești tu ca persoană și dacă te-ai integrat bine în grupul lor”, afirmă Cosmin.

El spune că vrea să se întoarcă în România, dar după ce își va crea un viitor în afara țării.

„Nu știu dacă după finalizarea studiilor mă voi întoarce în România, dar poate că da, după o anumită perioadă. Chiar aș vrea să mă întorc în România, mie chiar îmi place țara asta, sunt patriot, dar vreau să mă întorc după ce îmi creez un viitor afară, pentru că e mai ușor decât în România”, a mai spus Cosmin.

Alți doi absolvenți ai Colegiului „Ștefan cel Mare”, Alexandra Hacman și Claudiu Cuciurean, au fost admiși la Zealand Institute of Bussines and Technology din Danemarca, doar că au optat pentru domenii diferite de studiu, marketing- management și, respectiv, computer science.

Alexandra Hacman spune că a aplicat pentru o universitate din Danemarca întrucât acolo învățământul este gratuit, dar și pentru că este axat pe latura practică, ceea ce o va ajuta în carieră.

Ea spune că vrea să cunoască și cultura și civilizația acestei țări și că s-a documentat mult înainte să opteze pentru o universitate din Danemarca.

„Eu voi urma un curs de aproximativ doi ani la Zealand Institute of Bussines and Technology din Danemarca, apoi trebuie să fac o aprofundare de un an și jumătate în Danemarca sau în oricare altă țară europeană”, explică Alexandra Hacman.

Ea spune că vrea să învețe și limba daneză, pentru a putea găsi mai ușor un loc de muncă.

„Încă de când eram mică, atunci când eram întrebată ce vreau să fiu când voi fi mare, răspundeam că îmi doresc să devin o femeie de succes. M-am gândit ca la un moment dat să-mi înființez o firmă a mea, să fiu foarte cunoscută. Cred că domeniul ales, acum, marketing-ul, mă va ajuta mult. Îmi place să comunic, ceea ce este un plus”, a spus Alexandra.

La rândul său, Claudiu Cuciurean spune că a urma cursurile unei universități din Danemarca este „o provocare interesantă”, iar faptul că este o persoană comunicativă îi va permite să-și facă mulți prieteni acolo.

„E o țară străină, e ceva nou, vreau să cunosc o altă cultură. Ar fi fost mai ușor să stau în România, aveam prieteni și cunoștințe, era mai ușor să mă descurc aici, dar este o provocare interesantă”, afirmă Claudiu, care crede că după finalizarea studiilor acolo îi va fi mai ușor să-și găsească un loc de muncă în străinătate.

An de an, și absolvenți ai Colegiului Național „Petru Rareș” din Suceava, o altă unitate de prestigiu din județ, optează pentru continuarea studiilor într-o universitate din străinătate.

Directorul Colegiului Național „Petru Rareș” Suceava, Daniela Dungeanu, spune că după aderarea României la Uniunea Europeană, în 2007, a fost mult ușurată posibilitatea absolvenților de liceu de a studia la universități din străinătate, din 2008 fiind constatată o creștere a numărului acestora.

Dungeanu a explicat că tinerii sunt convinși că după absolvirea unei facultăți din afara țării își vor găsi mai ușor un job, mai ales în străinătate.

Ea a spus că majoritatea absolvenților acestui colegiu sunt foarte buni cunoscători de limbi străine și au certificate internaționale de limbi străine care îi ajută foarte mult în demersul lor de a aplica și de a fi admiși într-o universitate din afara țării.

„Am observat în ultimii ani o tendință de creștere a numărului de elevi care aplică pentru facultăți din Danemarca, acolo învățământul este gratuit și, mai mult, au posibilitatea să obțină și burse dacă își găsesc și un job part-time. Poate nu în ultimul rând sunt atrași de modul diferit în care se învață acolo la facultate. Accentul se pune pe proiecte, pe învățarea prin proiecte, pe activitățile de echipă, dar și intership-uri numeroase în foarte multe țări ale lumii”, a spus directorul Colegiului Național „Petru Rareș” Suceava.

Ea a precizat că 29 de absolvenți ai promoției 2012 a acestui colegiu au fost admiși în universități din străinătate, iar în acest an sunt cel puțin 25 de tineri care au aplicat la facultăți din Marea Britanie, Olanda, Danemarca, Franța, Belgia și Spania, optând pentru specializări precum arhitectură, artă culinară și management, artă dramatică, drept, criminologie, științe politice sau turism, mulți dintre aceștia primind deja confirmarea că au fost admiși.

Unul dintre absolvenții colegiului, Bogdan Manghiuc, a fost admis la Universitatea Bristol din Marea Britanie, la specializarea matematică și știința calculatoarelor, durata studiilor fiind de patru ani.

El spune că a ales acest domeniu întrucât îl pasionează matematica, fizica și informatica, iar decizia de a studia într-o universitate din Marea Britanie a fost motivată de faptul că este un bun cunoscător al limbii engleze, în timpul liceului studiind istoria, geografia și cultura acestei țări, dar și pentru oportunitățile de a lucra în domeniul cercetării, pe care le oferă țara respectivă, după finalizarea studiilor universitare.

Bogdan a spus că i-a plăcut să învețe în timpul liceului la toate disciplinele, nu numai pentru olimpiadele și concursurile la care a participat și la care a avut rezultate notabile.

O altă absolventă a Colegiului „Petru Rareș”, Camelia Rotaru, care a obținut media 9,95 la bacalaureat, a optat pentru Universitatea din Ibiza, unde a fost admisă la Facultatea de Turism, durata studiilor fiind de trei ani.

Camelia Rotaru, aflată în prezent în Ibiza, spune că a ales o universitate din Spania întrucât o parte din familia ei se află deja în această țară, iar decizia de a învăța în Ibiza a venit după ce a fost în vacanță acolo.

Ea a spus că turismul ocupă un loc important în economia Spaniei și din acest motiv s-a documentat temeinic care sunt oportunitățile pe care le oferă universitățile de aici în domeniul turismului.

„Am ales această facultate întrucât sunt foarte multe cursuri de limbi moderne aplicate pe turism”, a afirmat Camelia Rotaru, care a precizat că a obținut deja certificatul de limbă spaniolă emis de Guvernul spaniol.

O altă absolventă a aceluiași colegiu, Roxana Oana Rotaru, de la specializarea filologie bilingv franceză, a fost admisă la Colegiul Universitar de Științe Politice din Franța, la Campus europeean- Europe centrale et orientale a Dijon.

Roxana spune că admiterea la această facultate a cuprins două etape, și anume evaluarea dosarului de candidat și un interviu de o oră.

Ea a spus că, inițial, a dorit să urmeze cursurile Facultății de Științe Politice din București, dar după ce reprezentanți ai Colegiului Universitar de Științe Politice din Franța au prezentat oferta educațională a universității s-a hotărât să opteze pentru studiul în Franța.

„În momentul de față Franța îmi oferă mai mult decât România, dar cred că eu pot oferi României mai mult dacă plec să studiez acolo”, a subliniat Roxana, spunând că speră ca la un moment dat să poată reprezenta România în Parlamentul European.

Citește și