Ce drepturi ai dacă zborul a fost anulat sau dacă avionul are întârziere o oră, 2, 3 4 sau mai mult de 5 ore. Toți românii trebuie să știe acest lucru
În cazul în care nu te-ai confruntat niciodată cu problema unui zbor anulat sau cu amânarea orei de plecare de pe aeroport, te poți considera un călător norocos. Totuși, ce se întâmpla dacă programul îți este dat peste cap de o companie aeriană? Când primești despăgubiri în bani și ce se întâmplă dacă există o întârziere de decolare mai mare de cinci ore? La aceste întrebări vi găsi răspunsul în rândurile ce urmează.
În primul rând, încearcă să îți păstrezi calmul. Aprinderea spiritelor nu va ajuta pe nimeni și, cu siguranță, nu va accelera plecarea aeronavei din aeroport.
Apoi, trebuie să știi că drepturile pasagerilor aerieni sunt stabilite de Regulamentul nr. 261/2004 al Consiliului European și al Parlamentului European.
Ce se întâmplă facă avionul are întârziere
Regulamentul stabilește un sistem cu trei trepte de penalizare, în funcție de numărul orelor de întârziere:
- în eventualitatea întârzierilor prelungite (două ore sau mai mult, în funcție de distanța de zbor), pasagerilor li se oferă în toate cazurile mese și băuturi răcoritoare și dreptul la două apeluri telefonice gratuite sau la două mesaje telex, fax sau e-mail;
- dacă ora de plecare este prevăzută pentru ziua următoare, pasagerilor li se oferă de asemenea cazare hotelieră și transportul până la locul de cazare și de la acesta la aeroport;
- dacă întârzierea este de cel puțin cinci ore, pasagerii au posibilitatea să aleagă între rambursarea costului integral al biletului și, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare inițial.
În situația în care pasagerii ajung la destinația finală cu trei ore sau mai mult după ora programată de sosire (cum ar fi pasagerii ale căror zboruri sunt anulate), aceștia pot solicita compensații forfetare de la compania aeriană, cu excepția cazului în care întârzierea este cauzată de circumstanțe extraordinare.
Drepturile călătorilor, în cazul în care un zbor este anulat
În cazul anulării unui zbor, pasagerilor în cauză trebuie să li se ofere:
- dreptul la deservire (mese și băuturi răcoritoare, cazare hotelieră, transportul dintre aeroport și locul cazării, posibilitatea de a efectua apeluri telefonice gratuite sau de a trimite gratuit două mesaje prin telex, fax sau e-mail);
- dreptul la rambursarea costului biletului în termen de șapte zile, la un zbor de retur la punctul de plecare inițial sau la redirecționarea spre destinația lor finală;
- dreptul la o compensație în valoare de:
- 250 EUR pentru toate zborurile de 1 500 km sau mai puțin;
- 400 EUR pentru toate zborurile în interiorul UE de peste 1 500 km și pentru toate celelalte zboruri cuprinse între 1 500 și 3 500 km;
- 600 EUR pentru toate zborurile care nu intră sub incidența punctelor precedente.
Când primesc pasagerii unui zbor despăgubiri în bani
Compensația se plătește în cazul în care pasagerul nu a fost informat cu privire la anulare cu suficient timp în prealabil. Cu toate acestea, nu este necesar să se plătească dacă transportatorul poate dovedi că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare care nu ar fi putut fi evitate chiar dacă s-ar fi luat toate măsurile rezonabile.