România Atractivă, primul program național de turism cultural, propune 12 rute, cu 275 de obiective. Cum pot descoperi turiștii istoria și tradițiile

Publicat: 15 05. 2024, 19:09

Autoritățile au lansat miercuri primul program național de turism cultural, „România Atractivă”, prin care vor să crească vizibilitatea obiectivelor culturale, a istoriei și tradițiilor locale, dar și educarea micilor vizitatori. Programul, coordonat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), beneficiază de cea mai complexă platformă multimedia de promovare, care include un site și o aplicație ce poate fi descărcată gratuit. Până la sfârșitul anului, cele 12 rute, din 35 de județe, cu 245 de obiective, vor fi semnalizate profesionist, atât prin indicatoare rutiere, cât și prin panouri cu informații consistente despre valoarea patrimoniului istoric și cultural al României.

Turiștii români și străini au acces, începând de miercuri, la cea mai complexă platformă locală multimedia de promovare turistică, România Atractivă, cu ajutorul căreia pot descoperi noi destinații de călătorie pot să își planifice trasee și să afle ce evenimente culturale urmează să fie organizate în toată țara.

Prin acest program, oficialii doresc revitalizarea zonelor culturale, dar și creșterea fluxului de turiști, care este menită să ducă la dezvoltarea economică a acestora. O țintă a autorităților este creșterea cu 20% a numărului de vizitatori față de cei din anul de referință 2023, când aceste obiective au atras 2 milioane de turiști, după cum a declarat, la evenimentul de lansare, subsecretarul de stat în MIPE Răzvan Popescu. În plus, oficialii au în vedere încheierea de parteneriate cu inspectoratele școlare, componenta educativă fiind foarte importantă în proiect.

Publicul țintă, după cum a explicat Ionuț Munteanu, reprezentant al prestatorului contractului, este familia tânără, deschisă, modernă, cu copii, care își dorește vacanțe active, nu în resorturi de lux all inclusive.

Odată cu lansarea programului – care coincide cu Ziua bujorului, floarea națională, începe și campania de informare și promovare, care se va derula atât în țară, cât și în străinătate, Astfel, oficiali au pregătit mesaje care vor ajunge la milioane de cetățeni străini, cu precădere în Germania, Austria, Franța, dar și mai apropiate, Ungaria și Cehia.

Rute tematice și sute de obiective de vizitat

Programul de turism cultural al României include 12 rute tematice care străbat întreaga țară, din 35 de județe, cu 275 de obiective de vizitat, prezentate în platforma multimedia dedicată și care, până în 2026, vor fi semnalizate inclusiv prin infrastructură rutieră.

Castele, cetăți sau conace, sate cu arhitectură tradițională, biserici fortificate sau de lemn, mănăstiri incluse în patrimoniul UNESCO, limesul dunărean şi cel al provinciei Dacia care fac parte din cea mai complexă şi mai lungă porţiune de frontieră a Imperiului Roman de pe teritoriul Europei continentale, alături de peisajul cultural din Delta Dunării sau gastronomia locală, acestea sunt doar o parte dintre tematicile pe care au fost dezvoltate primele itinerarii de turism cultural ale României, potrivit reprezentanților programului.

✔            Ruta castelelor (județele Alba, Arad, Bistrița-Năsăud, Brașov, Cluj, Covasna, Dâmbovița, Harghita, Hunedoara, Iași, Mureș, Sălaj, Sibiu, Timiș);

✔            Ruta curiilor din Transilvania (județele Bihor, Cluj, Covasna, Harghita, Sălaj, Satu Mare);

✔            Ruta culelor (județele Argeș, Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt, Vâlcea);

✔            Traseul gastronomiei tradiționale românești (județele Alba, Argeș, Bihor, Bistrița-Năsăud, Botoșani, Brașov, Buzău, Cluj, Constanța, Covasna, Giurgiu, Harghita, Hunedoara, Maramureș, Mureș, Neamț, Prahova, Sălaj, Sibiu, Suceava, Timiș, Tulcea, Vrancea);

✔            Ruta bisericilor fortificate (județele Alba, Bistrița-Năsăud, Brașov, Harghita, Sibiu);

✔            Ruta bisericilor de lemn (județele Alba, Argeș, Bacău, Bihor, Bistrița-Năsăud, Botoșani, Cluj, Gorj, Hunedoara, Iași, Maramureș, Mehedinți, Neamț, Suceava, Timiș, Vâlcea, Vrancea);

✔            Ruta mănăstirilor din zona Moldovei (județele Botoșani, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui);

✔            Ruta Sfântul Ladislau pe teritoriul României (județele Alba, Bihor, Covasna, Harghita, Maramureș, Mureș, Satu Mare, Sibiu);

✔            Ruta castrelor romane (județele Alba, Bistrița-Năsăud, Buzău, Caraș-Severin, Cluj, Dolj, Harghita, Hunedoara, Mehedinți, Mureș, Olt, Prahova, Vâlcea)

✔            Ruta cetăților (județele Alba, Bacău, Bihor, Bistrița-Năsăud, Brașov, Caraș-Severin, Cluj, Constanța, Covasna, Harghita, Mehedinți, Mureș, Hunedoara, Sălaj);

✔            Refacerea peisajului cultural din Delta Dunării în vederea creșterii atractivității zonei – 8 obiective promovate (județul Tulcea);

✔            Ruta satelor cu arhitectură tradițională (județele Alba, Argeș, Brașov, Cluj, Covasna, Harghita, Hunedoara, Maramureș, Mureș, Prahova, Sălaj, Sibiu, Suceava, Timiș, Tulcea, Vrancea).

Aplicație mobilă de călătorie

Utilizatorii au acces la o mulțime de informații cu ajutorul platformei multimedia România Atractivă, prin website-ul www.romania-atractiva.ro și prin aplicația mobilă de travel, Romania Atractivă, disponibilă gratuit atât pentru smartphone-urile cu sistem de operare iOS, cât și Android.

Zeci de oameni implicați în program au dedicat sute de ore pentru a dezvolta, în premieră, o bibliotecă digitală, în care este prezentată istoria fiecărui obiectiv cultura, disponibilă în română, dar și în mai multe limbi de circulație internațională.

Platforma include conținut video, foto, tururi virtuale, reconstrucții 3D, animații, ghiduri audio, texte de prezentare, recenzii utilizatori, furnizând astfel informații despre tematicile rutelor existente și despre obiectivele incluse în aceste rute. Astfel, aceasta aduce viitorul turist cât mai aproape de experiențele pe care le poate descoperi offline și îl ajută în alegerea destinațiilor de călătorie sau pentru a afla mai multe despre locul pe care îl descoperă întâmplător.

În platformă sunt introduse cele 275 de obiective turistice, iar materialele lor de prezentare au fost traduse în engleză, franceză, rromani și o parte din ele în germană și maghiară. Cumulat au fost produse peste 5.800 de materiale, la care se adaugă 98 de planuri de revitalizare ce vor ajuta unele obiective să atragă interesul publicului și să-și găsească surse de autofinanțare.

Prin sistemul de geolocalizare, utilizatorului i se afișează inclusiv obiectivele din proximitate. Aplicația mobilă se poate folosi în mod offline, iar conținutul salvat se poate vizualiza și atunci când telefonul nu are semnal. Pentru România Atractivă, compania care a dezvoltat aplicație va oferi și după finalizarea programului (iunie 2026) încă 5 ani de întreținere constantă și suport pentru aplicație și website.

Infrastructură rutieră de semnalizare a obiectivelor pe 55.000 de kilometri pătrați

Potrivit reprezentanților programului, demersul inițial de mapare și dezvoltare de conținut aferent celor 275 de obiective turistice, realizat în perioada 2023-2024 și integrat în platforma multimedia, va fi completat, în etapa următoare a programului, de cel constituit de amplasarea infrastructurii rutiere de semnalizare a fiecărui obiectiv aflat pe cele 12 rute turistice culturale.

De la startul proiectului până în prezent, a fost realizat primul raport de cartografiere a obiectivelor turistice culturale, la nivel național. A fost realizată localizarea in situ și realizarea de măsurători necesare pentru semnalizarea în teren a obiectivelor din România Atractivă.

Acestea sunt situate pe o arie de aproximativ 55.000 km2 dintre care 4.950 km pătrați vor avea un ritm foarte intens de semnalizare. Mai precis, un obiectiv va acoperi aproximativ 200 kilometri pătrați semnalizați, respectiv pe fiecare 18 kilometri pătrați vor exista în medie 20 de puncte de semnalizare.

Necesarul estimat este de 5.759 ore pentru amplasarea celor peste 8.000 de elemente de infrastructură. Mijloacele de semnalizare vor respecta standardele aplicabile semnalizării rutiere (tablă din oțel zincat sau aluminiu de grosime 1 mm, tratată anticoroziv, vopsită în câmp electrostatic, cu aplicare de folie reflectorizantă clasa 3), iar garanția acordată mijloacelor de semnalizare va fi de minimum 7 ani.

Programul România Atractivă, coordonat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) cu o valoare de 36.356.328,86 lei,  este parte a Componentei 11 – Turism și Cultură, Investiția 1 – Promovarea celor 12 rute turistice/culturale, Jalonul 332 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și are 211 beneficiari direcți, custozii obiectivelor culturale de vizitat.

Programul România Atractivă a luat startul în 2023 și se va finaliza în iunie 2026 și este implementat împreună cu echipele profesionale ale consorțiului declarat câștigător în urma licitației organizate de minister în anul 2022: Terra Building, companie românească specializată în infrastructură rutieră și Eventya, companie specializată în dezvoltarea de aplicații de travel și content marketing.

Bugetul aferent programului conține realizarea a 98 de planuri de revitalizare pentru obiective turistice, dezvoltarea platformei multimedia (website și aplicație mobilă), documentare și realizare de conținut foto, video, text, audio în limba română, engleză, franceză, rromani, dar și în germană și maghiară, realizarea raportului de cartografiere și implementarea infrastructurii rutiere (peste 8.000 de semnalizări pe o suprafață de peste 55.000 de kilometri pătrați), alături de promovarea prin campanii de marketing și relații publice.

Citiți și:

România sau Bulgaria și Grecia în preferințele pentru VACANȚA 2024? Ce ne lipsește pentru a atrage mai mulți turiști străini

Câți BANI au cheltuit turiștii pe litoralul românesc, în minivacanța de 1 Mai și de Paște. Cea mai scumpă notă a depășit suma de 36.000 de euro