Guvernul vrea să-i scoată pe americanii de la Bechtel de pe Autostrada Transilvania. Șova, pentru Gândul: Aștept răspunsul la scrisoarea de încetare a contractului

Guvernul vrea să-i scoată pe americanii de la Bechtel de pe Autostrada Transilvania. Șova, pentru Gândul: Aștept răspunsul la scrisoarea de încetare a contractului
Publicat: 20/02/2013, 17:48
Actualizat: 29/07/2014, 18:32

Autoritățile vor să „înceteze de comun acord” contractul cu Bechtel, compania americană căreia statul i-a încredințat direct, în urmă cu nouă ani, contractul pentru construirea Autostrăzii Transilvania (Brașov-Borș).

Dan Șova, ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură de interes național, a declarat pentru gândul că așteaptă, în cursul săptămânii viitoare, răspunsul Bechtel la scrisoarea prin care a anunțat compania americană intenția statului român de a încheia contractul „de comun acord” cu compania americană.

„Nu mai avem bani, schimbăm mecanismul de finanțare. Avem un caz fortuit. Ei au înțeles”, a spus Șova. În ianuarie, la audierile din Parlament, Șova a precizat că „singura soluție” pentru Autostrada Transilvania o reprezintă parteneriatul public- privat sau concesiunea.

Întrebat dacă România nu riscă să plătească despăgubiri de sute de milioane de euro în cazul încetării contractului cu compania americană, Șova s-a eschivat de la un răspuns concret.

„Acest contract a fost negociat (în 2011 n.n.) de doamna ministru Boagiu în proporție de 60%. De obicei, astfel de clauze sunt subînțelese. Acum nu ne aflăm într-o astfel de situație”, a spus Șova.

În prezent, din totalul celor 415 km proiectați, au fost deschiși circulației doar 52 de km, între Câmpia Turzii și Gilău, suma totală încasată de Bechtel de la statul român se ridică la aproape 1,5 miliarde euro.

În prezent, singurul tronson pe care mai lucrează, teoretic, compania americană Bechtel este Suplacu de Barcău-Borș, însă din primăvara anului 2011 ritmul lucrărilor a încetinit vizibil, potrivit informațiilor furnizate gândul la finele anului trecut de Nicolae Tivadar, primarul localității Suplacu de Barcău.

Anca Boagiu: La renegociere, problemele din contractul cu Bechtel au fost rezolvate

Contactat de gândul, fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, spune că după renegocierea contractului cu Bechtel în 2011, Bechtel a renunțat la construcția a șase tronsoane din Autostrada Transilvania, iar pentru segmentul pe care Bechtel mai execută lucrări – Suplacu de Barcău-Borș – costul per kilometru construit a scăzut de la 25 la 6,9 milioane de euro, în conformitate cu standardele de cost pentru autostrăzi.

Boagiu consideră că în prezent România are un „contract corect” cu Bechtel, comparativ cu cel încheiat în 2003, prin care costurile totale pentru Autostrada Brașov-Borș ar fi depășit 9,9 miliarde de euro.

Ea crede că în prezent autoritățile ar trebui să se preocupe de lucrările la coridorul iV de autostradă Constanța-Nădlac.

„Dacă ești sănătos la cap, te ocupi de lucrările la coridorul IV paneuropean. Nu este posibil ca execuția autostrăzii Sibiu-Pitești să rămână blocată pentru că avem avioane în cap”, a declarat Anca Boagiu.

Nazare: Dacă se reziliază contractul cu Bechtel, statul riscă să plătească despăgubiri de 500 milioane euro

La rândul său, fostul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare, a avertizat că în cazul în care contractul cu compania americană ar fi reziliat, statul român ar putea fi nevoit să plătească despăgubiri de 500 de milioane de euro.

„Retorica ambiguă a domnului ministru mă face să cred că încă nu i-a intâlnit pe reprezentanții Bechtel și nici nu a citit contractul. Ar fi aflat pe această cale că Bechtel poate invoca la reziliere o clauză de aproximativ 500 milioane euro. Poate că domnul Șova a bugetat acești bani pe undeva și de aceea este așa încrezător”, a scris Nazare, pe Facebook.

În 2011 ministrul Transporturilor de la acea vreme, Anca Boagiu, a renegociat contractul cu Bechtel.

Astfel, compania americană mai construiește doar cei 64 de km de pe tronsonul Suplacu de Barcău-Borș, restul tronsoanelor de la Brașov-Suplacu de Barcău putând fi relicitate fără costuri suplimentare pentru România.

Pentru cei 64 de km a fost stabilit, după renegociere, un preț maxim de 6,9 milioane euro/km, corespunzător cu standardele de cost în domeniu.

Primii 18 km din tronsonul Suplacu de Barcău-Borș urmau să fie deschisi circulației la sfârșitul lui 2012, iar tot tronsonul la finele lui 2013.

Șova a declarat recent că România mai datorează Bechtel pentru lucrări deja efectuate o sumă de 50 de milioane euro, valoare bugetată pentru anul acesta.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Un bărbat aflat pe moarte își petrece ultimele săptămâni de viață creându-și propria versiune AI,...
Ce a pățit Florentina din Iași, după ce s-a cuplat pe Facebook cu un tânăr...
FOTO. Antonela, răsfățată de milionarul Paszkany! Așa arată tânăra care primește orice dorește
Irina Columbeanu și Ramona Gabor l-au scos pe Irinel Columbeanu de la azil! Gestul emoționant...
Un copil pierdut acum 28 de ani într-o gară chineză și adoptat în Olanda începe...
Mario, reacţie halucinantă după ce a ieşit din BAC: 'Am ieşit să beau'. Ce notă...
„Nu mai mâncați pepene verde!” MOTIVELE pentru care este contraindicat, potrivit experților în medicină
Reacţia unui băimărean când a văzut cam cât ar trebui să cheltuiască pe zi la...
Imaginile durerii de la înmormântarea familiei din Suceava, ucisă de un șofer de TIR
Un tânăr de doar 20 de ani s-a înecat la Costinești! Bărbatul a ignorat steagul...
Cod roşu de senzualitate! Vedetele au făcut spectacol în public pe plajele din România
Publicație britanică, despre Dacia Duster: Nu e mastodont electric de 400 CP...
ISU Tulcea emite RoAlert: Pot cădea obiecte din spaţiul aerian. România nu e vizată de...
Această INVENȚIE de acum 40.000 de ani a SCHIMBAT ISTORIA MODEI pentru totdeauna!
NU MAI POȚI avea permis dacă nu treci testul. Anunț de la Guvern astăzi, 6...
Cu ce se ocupă Adriana Muraru, fosta „rivală” a Andreei Esca. Jurnalista s-a reprofilat după...
Cine ar fi, de fapt, iubita lui Babasha. Artistul nu se mai ascunde: „Fără cuvinte”
Perle la BAC 2024. Ireal ce au putut scrie: „Noi nu am studiat nuvela. Pe...
Laurențiu Reghecampf, dezvăluiri cutremurătoare despre ziua în care tatăl său s-a stins din viață: „A...
Cerințele care trebuie respectate cu sfințenie! Ce le-a cerut Maluma organizatorilor Neversea pentru a cânta...
BANCUL ZILEI. Bulă la ora de Anatomie. Profesoara: – Bulă, ce este coloana vertebrală?
Jesse Owens, Regele Olimpiadei din 1936 de la Berlin. „Nu am fost invitat să dau...
×