1 MAI, ZIUA MUNCII. Zilele libere și vremea caldă i-au dus pe berari în culmea fericirii: românii vor bea în patru zile 50 de milioane de litri de bere
ZIUA MUNCII este zi liberă în România. 50 de milioane de litri de bere, atât estimează Patronatului Societăților Independente Producătoare de Bere din România (PSIPBR) că vor consuma românii în cele patru zile ale vacanței de 1 Mai (28 aprilie -1 mai).
La un preț mediu de 3,3 lei pe litrul de bere, rezultă că pentru bere românii vor cheltui în acest interval circa 165 de milioane de lei, adică 37,5 milioane de euro. Suma se apropie, de exemplu, de cea pe care românii au cheltuit-o în 2011 pe camerele foto, conform unui studiu GfK România.
„Față de anul trecut, în acest an sunt mai multe zile libere cu ocazia zilei de 1 Mai și în plus temperatura este favorabilă consumului de lichide, și deci și de bere „, a explicat, pentru gândul, Vifor Verșescu, președintele Patronatului Societăților Independente Producătoare de Bere din România (PSIPBR). În vacanța de 1 Mai de anul trecut, care a fost mai scurtă, românii au consumat 25 de milioane de litri de bere, conform calculelor aceleiași asociații de profil.
Evoluția producției de bere din UE:
brewersofeurope.org
Reprezentanții localurilor contactați de gândul spun că în această perioadă și-au dublat vânzările zilnice de bere, comparativ cu alte zile obișnuite.
„Vânzările se dublează în această perioadă, față de niște zile obișnuite. Și în luna aprilie anul acesta noi am înregistrat o creștere, comparativ cu același interval de anul trecut. Astfel, dacă anul trecut în aprilie vânzările totale de bere au fost de 800-900 de litri, în aprilie anul acesta am înregistrat vânzări de 1.300-1.400 de litri” , a declarat pentru gândul un reprezentant al unui local din Timișoara.
Studiu: Berea, băutura preferată a românilor
Studiile arată că berea rămâne băutura preferată a românilor, aproape șase din zece persoane cu vârsta de peste 18 ani care consumă băuturi alcoolice alegând acest produs atunci când se întâlnesc cu prietenii. Jumătate dintre aceștia obișnuiesc să bea bere în timpul mesei, potrivit unei analize făcute de GfK România, la solicitarea Asociației Berarii României (ABR).
Într-un clasament pe regiuni, locuitorii Olteniei conduc detașat, aceștia alegând berea în proporție de peste 78% atunci când se întâlnesc cu prietenii, fiind urmați de locuitorii Munteniei, cu un procentaj de 60,34%, apoi de bucureșteni, care dețin o pondere de 58%, și de locuitorii Dobrogei, cu 56,5%.
O medie de 89 de litri pe cap de locuitor
În ce privește consumul mediu de bere pe cap de locuitor, acesta a fost în 2011 de 89 de litri, în scădere față de 100 de litri în 2008, potrivit datelor ABR.
„Având ca referință datele furnizate de ultimul recensământ al populației României, consumul de bere per capita, în 2011, a atins valoarea de 89 litri. Pentru o cât mai corectă analiză, un calcul retroactiv al consumului de bere pe cap de locuitor, conform datelor furnizate de recensământ, relevă următoarea evoluție: 71 litri – 2005, 85 litri – 2006, 94 litri – 2007, 100 litri – 2008, 89 litri – 2009, 88 litri – 2010”, se arată într-un comunicat ARB.
În schimb, un studiu Ernst & Young din toamna anului trecut arată că în România consumul de bere pe cap de locuitor a fost de fapt mai mic: 93 de litri în 2008, 81 de litri în 2009 și 78 de litri în 2010. Calculele au avut în vedere o populație de 21,4 milioane locuitori.
La nivel european, în 2010, românii s-au aflat pe locul al șaptelea în topul consumului de bere pe cap de locuitor, cu un consum mediu de 88 de litri de bere, față de o medie europeană de 80 de litri pe cap de locuitor. Primul loc a fost ocupat de către cehi, care consumă anual cu 56 de litri mai mult decât românii, mai exact 144 de litri de bere pe cap de locuitor, ei fiind urmați în clasament de germani, cu 107 litri de bere, de austrieci, cu 105 litri de bere și de norvegieni, care beau anual circa 105 litri de bere pe cap de locuitor.
Evoluția consumului de bere pe țări (comparație 2010 cu 2008):
brewersofeurope.org
Românii au cheltuit pe bere 1,8 miliarde euro într-un an
Aproximativ 28% din toată berea consumată în România este vândută în restaurante și baruri, valoarea vânzărilor de bere pe acest segment fiind de circa 800 milioane de euro, potrivit unui studiu Ernst & Young, care a luat în calcul un preț mediu pe litru la bere, în baruri și restaurante, de 1,7 euro pe litru, inclusiv TVA.
Același studiu mai arată că restul de 72% din consumul total de bere din România – 12,2 milioane hectolitri – este vândut în supermarketuri și alte unități de retail. Luând în calcul un preț mediu de vânzare de 0,8 euro pe litru, inclusiv TVA, reiese că românii au cheltuit pe berea cumpărată de la supermarketuri 991,4 milioane euro.
În total, vânzările de bere în România în restaurante, baruri și supermarketuri ajung la circa 1,8 miliarde de euro, potrivit Ernst &Young.
Asociației Berarii României a anunțat recent că volumul total al pieței berii a atins 17 milioane hectolitri în anul 2011, menținându-se la nivelul anului precedent, iar vânzările realizate de membrii ABR au atins un volum de 15,6 milioane hectolitri.
Europenii beau bere de 106 miliarde de euro anual
În Uniunea Europeană vânzările anuale totale de bere au atins 106 miliarde euro.
Comparativ cu 2008, producția de bere din UE a scăzut în 2010 cu 6%, la 383 milioane de hectolitri, iar consumul a scăzut, în aceeași perioadă, cu 8%, la 343 milioane hectolitri, potrivit unui studiu realizat de Ernst & Young și Regioplan Policy Research.
Criza și interzicerea fumatului în localuri au dus la scăderea creșterea consumului de bere acasă.
Analiza arată că la nivelul UE consumul pe cap de locuitor este în scădere, consumatorii cumpără tot mai rar mărci premium și preferă tot mai mult să consume berea acasă, nu la restaurant sau bar.
Unul dintre motivele pentru care, la nivelul UE, a crescut consumul de bere acasă în dauna consumului la restaurant îl reprezintă, în afară de criza economică, și decizia autorităților de a restricționa fumatul în baruri și restaurante, ceea ce a avut un impact semnificativ asupra vânzărilor de bere în baruri și restaurante în ultimii ani, se menționează în studiul citat.
Țuică, vin și whisky
În ce privește piața vinului, în România valoarea aceasteia s-a ridicat la 350 de milioane de euro în 2011, potrivit datelor Patronatului Viei și Vinului.
În schimb, pe whisky anul trecut românii au cheltuit 55 de milioane de euro, firmele din industrie precizând că în 2011 au vândut în România 4,6 milioane de litri de whisky. Românii beau în medie 200 de mililitri de whisky pe cap de locuitor pe an, de 35 de ori mai puțin decât un irlandez.
Pe de altă parte, producția de tării din gospodăriile din România este estimată la 130 de milioane de litri pe an.