Negocierile care au loc în prezent între Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) și Bechtel în legătură cu încetarea contractului pentru Autostrada Transilvania au termen de finalizare data de 30 aprilie, a declarat pentru gândul Dan Șova, ministrul delegat pentru Proiecte de infrastructură de interes național și investiții străine.
„Suntem în negocieri cu Bechtel până la data de 30 aprilie. Până la acea dată va trebui ca fiecare parte să își formuleze opțiunile pentru modalitatea de închidere a acestui contract. Formulele le vom prezenta Guvernului României, care va lua o decizie”, a declarat pentru gândul ministrul delegat Dan Șova.
În opinia lui, indiferent de rezultatul negocierilor, „contractul cu Bechtel tot va dispărea, fie că se face de comun acord, fie că se reziliază”.
Foto Harta Autostrăzii Transilvania//autostradatransilvania.ro
„Ne vom concentra pe tronsonul Gilău-Borș”
După data de 30 aprilie șantierul autostrăzii (tronsonul Suplacu de Barcău-Borș pe care mai lucrează teoretic în prezent Bechtel n.n.) va trebui păzit, iar pentru lucrările deja realizate va fi asigurată conservarea. Astfel că până la finele lunii aprilie CNADNR va trebui să finalizeze două licitații pentru selectarea unor firme specializate.
Tronsonul din Autostrada Transilvania care ar urma să fie realizat cu prioritate este Gilău-Borș, prin procedeul concesiunii, la fel ca și în cazul autostrăzilor Comarnic-Brașov și Craiova-Pitești.
Viaductul de 1,8 km de pe tronsonul de autostradă Suplacu de Barcău-Borș pe care îl construiește Bechtel // suplacudebarcau.ro
Trei constructori foarte mari din lume, interesați de Autostrada Transilvania
Pe de altă parte, Șova spune că există interes din partea constructorilor pentru realizarea Autostrăzii Transilvania.
„Pot să vă spun, cu rezerva confidențialității, că sunt vreo trei constructori foarte mari din lume interesați să facă Autostrada Transilvania”, a explicat Dan Șova pentru Agerpres.
Citește și Guvernul vrea să-i scoată pe americanii de la Bechtel de pe Autostrada Transilvania. Șova, pentru Gândul: Aștept răspunsul la scrisoarea de încetare a contractului
Autostrada Transilvania ar putea fi legată de Coridorul IV
În opinia lui, există posibilitatea ca segmentul existent din Autostrada Transilvania să fie legat de Coridorul IV pan-european (care străbate România de la vest la est) prin tronsonul Sebeș – Turda, care poate fi finanțat cu bani europeni.
„ În ideea de a ajuta Autostrada Transilvania ar fi să construim pe bani europeni tronsonul de la Sebeș la Turda, să legăm Coridorul IV de partea construită din Autostrada Transilvania. Pe viitor, în măsura în care ne vor veni investitori, Autostrada Transilvania, nebeneficiind de finanțare europeană, trebuie să fim foarte realiști, să găsim pe cineva care să o construiască pe banii lui, într-o concesiune”, a arătat Șova.
Pe autostrada de la Turda la Brașov până în prezent nu s-au executat lucrări, iar pentru porțiunea de la Brașov la Târgu Mureș nu există nici măcar proiectare, a explicat ministrul delegat.
Șova este de părere că într-o primă etapă ar trebui să fie gata autostrada de la Turda la Borș, prin procedeul concesiunii, pe banii concesionarilor, cum se procedează și în cazul autostrăzilor Comarnic-Brașov și Craiova-Pitești.
„Singura diferență între mine și alți miniștri care au avut în subordine Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale este că m-am uitat cu realism și am spus că să nu ne mai mințim între noi, să oprim un contract care presupune cheltuieli foarte mari anuale fără rezultate, și să încercăm să schimbăm modalitatea de finanțare tocmai pentru a reuși să facem această autostradă”, este de părere ministrul delegat.
„Nu pot să vă dau un termen, m-aș hazarda”
Întrebat de gândul când ar putea fi gata Autostrada Transilvania, Șova a evitat să estimeze un termen: „Dacă rămâneam în formula în care eram, Autostrada Transilvania nu s-ar fi făcut nici în următorii 50 de ani. Și atunci încercăm să găsim o formulă. Nu pot să vă dau termene, m-aș hazarda și nu este cazul”
Recent, Șova a spus că, pentru a termina tronsonul Suplacu de Barcău – Borș, singurul unde compania Bechtel mai lucrează, ar fi mai necesară o sumă de 250 de milioane de euro, el fiind de părere că „s-ar ajunge la niște cifre astronomice”.
Istoria autostrăzii Brașov-Borș
În decembrie anul trecut s-au împlinit nouă ani de la semnarea contractului încredințat direct de Guvernul Adrian Năstase companiei americane Bechtel, contract despre care fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, spunea în 2009 că a fost „un fel de cerință pentru ca România să intre în NATO”.
Citește și SCANDALUL UNUI JAF GEOSTRATEGIC. Negociator PSD al contractului cu americanii: „Bechtel a exploatat la maximum prostia guvernanților noștri. Au întins coarda până s-a rupt”
Pe scurt, după nouă ani de la semnarea contractului, din totalul celor 415 km proiectați, au fost deschiși circulației doar 52 de km, iar sumele încasate de Bechtel de la statul român se ridică la aproape 1,5 miliarde euro, cu tot cu penalizări.
Pe site-ul Enka, partenerul turc al Bechtel la construirea Autostrăzii Transilvania, se menționează că termenul pentru finalizarea Autostrăzii Transilvania este decembrie 2013.
„Am cheltuit 1,3 miliarde de euro, până în acest moment, și avem singurul tronson funcțional de la Turda la Gilău de 52 km și încă 40% din tronsonul Suplacu de Barcău – Borș, nefuncțional, pentru că nu există nod rutier. Or, să plătești 1,3 miliarde pentru 52 de km de autostradă, în condițiile în care această autostradă trebuie să aibă 420 km, firește că se ajunge la niște cifre astronomice”, a comentat Șova.
La ceremonia de semnare din decembrie 2003 de la Palatul Victoria au participat premierul de la acea vreme Adrian Năstase, ministrul Finanțelor Mihai Tănăsescu și ambasadorul SUA, Michael Guest.
Citește și Premierul Ponta spune că nu există finanțare pentru Autostrada Sudului, Autostrada Transilvania și Iași-Târgu Mureș. Ce propunere îi face lui Emil Boc
Termenul inițial de finalizare a autostrăzii era 2012.
Proiectul a fost împărțit în opt secțiuni: Brașov-Făgăraș (48,81 km), Făgăraș-Sighișoara (53,37 km), Sighișoara-Ogra (58 km), Ogra-Câmpia Turzii (37,19 km), Câmpia Turzii-Gilău (Cluj Vest) (52,55km), Gilău-Mihăești (25,5km), Mihăești-Suplacu de Barcău (75,48 km) și Suplacu de Barcău-Borș (64,5 km).
În 2004, Bechtel a început lucrările simultan pe două segmente – Câmpia Turzii – Cluj Vest și Suplacu de Barcău – Borș. În decembrie 2009, primii 42 de kilometri ai Autostrăzii Transilvania au fost inaugurați în prezența premierului Emil Boc și a ministrului Transporturilor, Radu Berceanu. În noiembrie 2010, ultimii 10 kilometri din sectiunea între Turda și Câmpia Turzii, au fost inaugurați de Emil Boc și ministrul Transportului Anca Boagiu.
Citește și AUTOSTRADA TRANSILVANIA, la nouă ani de la semnarea contractului. Românii vor circula pe A3 când se va reface stratul de ozon al Pământului
În prezent, singurul tronson pe care mai lucrează, teoretic, compania americană Bechtel este Suplacu de Barcău-Borș, însă din primăvara anului 2011 ritmul lucrărilor a încetinit vizibil, potrivit informațiilor furnizate gândul de către Nicolae Tivadar, primarul localității Suplacu de Barcău. Lipsa finanțării este în principal motivul pentru care lucrările au stagnat pe Suplacu de Barcău-Borș, tronsonul cuprinzând și cel mai lung viaduct (1,8 km).