Scandalos: Cazul Huidu ar putea deveni istorie. Asigurătorii au recalculat cât costă o viață
Cazuri precum cel al victimelor accidentului provocat de vedeta de televiziune Șerban Huidu, în care instanța a decis că firma de asigurări trebuie să plătească despăgubiri de 360.000 de euro ar putea deveni istorie.
Instanțele ar putea decide, pe viitor, că cei care au avut de suferit în urma accidentelor de circulație sau rudele lor să primească despăgubiri mult mai mici, de ordinul a câteva zeci de mii de lei, dacă lobby-ul agresiv făcut de asigurători va da rezultate.
Confruntate cu creșterea rapidă, în ultimii ani, a despăgubirilor morale solicitate de victimele accidentelor de vehicule, reprezentanții firmelor de asigurări au elaborat un ghid specializat care stabilește sumele pe care asiguratorii le-ar putea achita drept despăgubiri pe baza polițelor RCA.
Legislația în domeniu prevede că victimele unui accident auto au dreptul să ceară despăgubiri de la compania de asigurări la care șoferul vinovat are polița RCA.
Din 2012 limita de despăgubire pentru vătămări corporale și decese produse într-un accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, este de 5 milioane de euro. Pentru daune materiale (ex pentru repararea mașinii avariate) despăgubirea poate ajunge la maximum un milion de euro.
Limitele de despăgubire au crescut treptat în ultimii ani pentru că România a trebuit să se alinieze la reglementările europene în vigoare.
Ghid de despăgubire
Fondul de Protecție a Victimelor Străzii (FPVS) a finalizat recent „Ghidul pentru soluționarea daunelor morale – studiu privind practica națională și europeană în materie, sinteza și recomandări pentru soluționarea daunelor morale suferite ca urmare a vătămării sănătății și a integrității corporale ori a decesului persoanelor produse prin accidente de vehicule”.
Aceste despăgubiri morale sunt achitate fie în urma unei înțelegeri amiabile între victimă și compania de asigurări, fie în urma unei hotărâri judecătorești în cazul în care cele două părți nu ajung la un acord comun. Cele mai multe dosare ajung însă în instanță deoarece clienții sunt nemulțumiți de sumele oferite de companiile de asigurări.
În plus, legislația prevede că, de fiecare dată când persoana prejudiciată cere despăgubiri, firmele de asigurări trebuie să constituie rezerve egale cu sumele solicitate.
Astfel că în 2011 despăgubirile plătite de asigurători pentru vătămări corporale, la care se adaugă și fondurile blocate pentru a constitui rezerve au depășit 250 milioane de euro. Adică jumătate din încasările totale ale societăților de asigurări, față de doar câteva procente cu zece ani în urmă.
„Sperăm ca acest ghid să poată fi utilizat drept reper de către instanțele de judecată atunci când stabilesc daunele morale pe care o firmă de asigurări să le plătească victimelor accidentelor de circulație”, au precizat surse din CSA.
Ghidul are la bază analiza a 2.339 de decizii de la nivelul Curților de Apel din Romania, pronunțate în anii 2009 și 2010.
În spețe identice, cea mai mare despăgubire morală, mai mare de 300 de ori decât cea mai mică
„Lipsa unei jurisprudențe formalizate a dus la rezultate demne de cartea recordurilor: în spețe identice cea mai mare despăgubire pentru daune morale a fost nu de 3 ori, nu de 30 de ori, ci de 333 ori mai mare decât cea mai mică despăgubire”, a menționat Albin Biro, membru al Consiliului CSA.
Biro a avertizat că, cu cât despăgubirile vor mai mari, polițele RCA vor fi mai scumpe.
Câți bani ar putea primi victimele accidentelor de circulație sau rudele lor
Pentru stabilirea despăgubirilor, autorii ghidului au luat în calcul mai mulți factori, printre care rezultatul accidentului (deces sau vătămare corporală), numărul de zile de îngrijiri medicale necesare vindecării, existența unei infirmități post-traumatice, vârsta persoanei vătămate, relația civilă sau de rudenie a persoanei prejudiciate în raport cu persoana decedată.
Despăgubirea generală medie acordată pentru daune morale în caz de deces, determinată pe baza deciziilor Curților de Apel, a fost de aproape 53.000 lei, cele mai mari fiind acordate părinților pentru decesul unui copil (75.097 lei).
Autorii ghidului au stabilit un sistem pe bază de puncte în funcție de care firmele de asigurări să plătească despăgubirile morale pe baza polițelor RCA:
Sursa Ghidul pentru solutionarea daunelor morale
Despăgubiri de 55 de milioane de euro
Românii care au avut de suferit în urma accidentelor rutiere au primit în perioada ianuarie-septembrie 2012, de la companiile de asigurări, despăgubiri pentru vătămări corporale și deces pe baza polițelor RCA în valoare de 246,6 milioane de lei (54,6 milioane euro).
Suma este cu 46% mai mare comparativ cu aceeași perioadă din 2011, potrivit datelor Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA).
Dauna medie
Cea mai mare despăgubire plătită în 2011 depășește 4 milioane de lei, potrivit Ziarului Financiar, fiind achitată de compania Generali. În topul despăgubirilor se află și cele plătite de Omniasig și Asirom, de circa 2,5 milioane de lei.
În cazurile soluționate amiabil, adică cele în care nu s-a ajuns în instanță, valoarea daunei medii plătite pentru vătămări corporale a fost în acest an de 53.448 lei, față de 38.500 de lei anul trecut. Anul trecut dauna medie plătită în instanță a fost de 90.000 de lei.
Top cele mai mari despăgubiri plătite de companiile de asigurări
Datele de la Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR) pe nouă luni în 2012 arată că cele mai mari indemnizații nete au fost plătite de Astra (202,7 milioane lei), urmată de Euroins (168,7 milioane lei), Omniasig (140,5 milioane lei) și Carpatica Asig (118,5 milioane lei). De menționat că, din punct vedere al numărului de contracte RCA, cele mai multe le are Astra (959.548 contracte), apoi Euroins (833.747 contracte), Carpatica Asig (702.642 contracte) și Omniasig (681.053 contracte).
(Click pentru a mări)
Consultanță pe internet
Internetul abundă de site-uri care oferă consultanță celor care au trecut printr-o asemenea experiență sau rudelor victimelor accidentelor de circulație.
„Sunt persoane care nu se mai pot concentra la simplele activități casnice, persoane care rememorează în permanență fazele accidentului, care nu se mai pot urca într-o mașină, devin irascibili influențând astfel echilibrul familial, aspecte greu de dovedit fără a apela la ajutorul unor specialiști în domeniu”, se arată pe unul dintre aceste site-uri.
La capitolul tarife se menționează „consultantă este gratuită”, iar „asistența și reprezentarea în fața societății de asigurări, în fața organelor de cercetare penală, precum și în fața instanțelor de judecată se vor face percepând onorariu de succes (procent din despăgubire), după ce despăgubirea v-a fost plătită și aveți banii în cont”.
Un alt site, care susține că oferă consultanță specializată în obținerea de despăgubiri pentru RCA, atenționează că își rezervă dreptul de a-și selecta clienții. „Având în vedere că o astfel de implicare necesită seriozitate de ambele părți ne rezervăm dreptul de a ne alege clienții”, se arată pe site.
Cazul Șerban Huidu
În cazul accidentului provocat de Șerban Huidu, judecătoria Brașov a obligat, pe 18 decembrie, societatea de asigurări Astra, la care Șerban Huidu avea polița în caz de accident, să plătească daune morale totale de 360.000 de euro. Urmașii victimelor vor primi câte 120.000 de euro.
Compania de asigurări Astra a făcut recurs la decizia instanței, recursul fiind introdus pe 20 decembrie, după cum a declarat recent pentru gândul, purtătorul de cuvânt al judecătoriei Brașov, Anda Sânpetru.
În luna octombrie, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) a anunțat că pregătește un proiect de modificare a legislatiei privind RCA, potrivit căruia șoferii prejudiciați în accidente rutiere survenite din vina altor conducători auto urmează să fie despăgubiți de proprii asiguratori RCA și nu de către societățile de asigurare care au subscris polițele RCA ale vinovaților, așa cum se întâmplă în prezent.