Prima pagină » Știri » EXCLUSIV: Când vor plăti șoferii români timbrul de mediu, cine va plăti mai mult și cine va fi scutit de la plată VIDEO

EXCLUSIV: Când vor plăti șoferii români timbrul de mediu, cine va plăti mai mult și cine va fi scutit de la plată VIDEO

BREAKING NEWS

Românii vor plăti timbrul de mediu după noua formulă propusă de Ministerul Mediului la sfârșitul lunii martie, a declarat ministrul Mediului și Schimbărilor Climatice, Rovana Plumb, într-un interviu pentru gândul, în care a răspuns la mai multe întrebări despre cum se va aplica noua taxă.

UPDATE: Noua formulă pentru calcului taxei va fi aprobată săptămâna viitoare, prin ordonanță, în ședința de guvern de marți, a anunțat premierul Victor Ponta. Primul-ministru susține că a decis să mai lase „o săptămână de dezbatere”, timp în care proiectul să fie afișat pe site-ul Ministerului. „Impactul bugetar e foarte mic, important este mesajul. Vom avea prime pentru mașinile nepoluante”, a susținut Ponta.

Ministrul Mediului a prezentat astăzi în ședința de Guvern noua fomulă de calcul pentru timbrul de mediu, care, pe lângă calculul emisiilor de CO2 produse de autoturism, va cuprinde și diferențierea la plată dintre mașinile pe benzină și cele pe motorină.

Principalele puncte ale interviului:

– Timbrul de mediu va intra în vigoare cel mai devreme în cursul lunii martie – sfârșitul lunii martie.

– Cum justifică Rovana Plumb introducerea unei noi formule de calcul pentru taxa auto.

– Timbrul de mediu ține cont de puterea de cumpărare a românilor.

– Ministerul Mediului are pe rol 300.000 de procese pentru restituirea taxei auto.

– Banii încasați din taxa auto sunt mai puțini decât cei pe care Guvernul trebuie să-i restituie șoferilor care au dat statul în judecată.

– Se majorează valoarea voucherelor pentru programul Rabla.

INTERVIUL, PE LARG:

Gândul: De ce o nouă schimbare pentru încasarea taxei auto, denumită acum timbru de mediu?

Rovana Plumb: Pentru că un produs care vine dintr-un alt stat membru nu poate avea regim juridic diferit față de un produs existent pe piața internă a unui alt stat membru, așa cum se întâmpla la noi. Legea spunea așa: toate persoanele fizice sau juridice care achiziționează mașini rulate de pe piața UE plătesc taxă auto. Toate persoanele care cumpără mașini de pe piața internă nu plătesc taxa auto. Aici a apărut încălcarea articolului 110 privind discriminarea din tratatul de funcționare al UE, cu toate interpretările jurisprudenței Curții Europene de Justiție în ceea ce privește cele două cazuri Tatu și Nisipeanu.

Prin timbrul de mediu va exista același regim juridic atât pentru mașinile achiziționate în România, cât și pentru cele cumpărate dintr-un alt stat membru. Indiferent cum le-au achiziționat, șoferii plătesc la tranzacționare acest timbru de mediu, care nu face diferențierea că mașina este adusă din afară sau este cumpărată de pe piața muncii.

Câte procese are Ministerul Mediului pentru taxa auto încasată de la șoferii care au plătit taxa auto la înmatricularea mașinilor aduse din alte state?

Cred că sunt vreo 300.000 de procese.

Când va intra în vigoare noul timbrul de mediu?

Ar putea să intre în vigoare undeva în cursul lunii martie – sfârșitul lunii martie. Sperăm să adoptăm legea la următoarea ședință de Guvern. Dar vor exista câteva termene tranzitorii, este posibil să avem nevoie și de norme de reglementare.

Am primit o serie de cereri de clarificări la Ministerul Mediului cum că n-ar exista norme metodologice pentru noua lege, dar nu are cum să existe din moment ce nu a fost adoptată.

Până atunci, avem în vigoare Legea nr 9/2012 după care se plătește taxa auto. Mulți au înțeles că taxa auto s-a suspendat, dar în 2012 a fost suspendat un singur articol din legea taxei auto – acela privind neplata taxei auto pentru tranzacțiile interne- în rest legea a funcționat.

Prin timbrul de mediu, mașinile Euro 1, Euro 2 sau non-Euro, care teorectic sunt mai poluante, plătesc mai puțin. Cum ați ajuns la acest lucru?

Evaluările pe care le-am făcut pentru mașinile cu tehnologii învechite existente deja pe piața națională, care pot polua mai mult sau mai puțin, dar care se apropie de sfârșitul ciclului de viață și se transformă în deșeu, arată că, dacă ridici taxa, înseamnă că blochezi mobilitatea lor pe piața internă.

Deci, pentru a se evita blocajul pe piața internă a acestor autoturisme, am ținut cont de acest lucru pentru a nu avea o taxă aberant de mare care nu ar conduce decât la un blocaj pe piața internă. Producătorii și importatorii de mașini spun că, prin noul timbru de mediu, piața auto va scădea. Asta pentru că mașinile noi au taxe mai mari decât cele poluante. În cadrul dezbaterilor publice ei s-au arătat nemulțumiți de acest lucru.

Am ținut cont în urma dezbaterilor publice de toate propunerile care au fost făcute fie de asociații, fie de producători, fie de importatori, astfel încât să avem o abordare unitară.

Timbrul de mediu ține cont de protejarea mediului pe de o parte, prin reducerea emisiilor de dioxid de carbon, iar pe de altă parte de părerea producătorilor care susțin atât reducerea emisiilor, cât și înnoirea parcului auto prin care se vor menține locurile de muncă. Cel de-al treilea pilon de care am ținut cont este puterea de cumpărare a românilor.

Pentru că am spus că dacă vom aduce un nou concept clar și european în ceea ce privește timbrul de mediu, atunci el va trebui să țină cont pe de o parte de reducerea emisiilor de carbon, dar și de puterea de cumpărare a românilor.

Cu cât crește timbrul de mediu comparativ cu taxele actuale?

Tot ceea ce înseamnă Euro 6, mașinile electrice și mașinile hibrid nu vor plăti timbrul de mediu. În ceea ce privește tehnologiile Euro 5 nivelul taxei va fi asemănător cu nivelul taxei actuale. Iar la Euro 3 și Euro 4, timbrul de mediu va avea valoare mai mare cu 10-15 % față de nivelul taxei actuale.

Ce am adus nou în urma dezbaterii publice este diferențierea timbrului de mediu pentru mașinile care utilizează benzină și cele care utilizează motorină.

Practic, la motorină s-a ținut cont de faptul că, în afară de emisiile de dioxid de carbon, apar într-un cuantum mult mai mare emisii de alte noxe care conduc la un grad de poluare mai mare, pentru care se va plăti în plus. Principalul element de care noi am ținut cont este gradul de emisii în contextul poluării.

V-ați consultat cu specialiștii de la Comisia Europeană pentru noua formulă timbrului de mediu?

Nu pot să spun că a existat o consultare, pentru că nu există o procedură în acest sens. Timbrul de mediu nu face obiectul unei directive europene. Deci consultarea Comisiei nu poate fi decât una de a cere un punct de vedere să spunem informal, pentru că nu prevede procedura o astfel de consultare.

Procedura prevede ca atunci când aplici o astfel de legislație într-un stat membru să respecți normele și principiile de bază ale Uniunii Europene, care sunt general valabile pentru domeniul pe care vrei să-l legiferezi.

Însă Comisia a comunicat în decembrie 2012 că are în vedere ca, pe parcursul anului 2013, pe principiul consolidării fiscal, să discute despre anumite reglementări în domeniul autoturismelor.

Este vorba de o directivă care a fost propusă încă din 2005, care prevede taxarea automobilelor și care nu a fost adoptată până în prezent și față de care statele membre au avut puncte de vedere total diferite și divergente uneori. Însă acum se reiau discuțiile pe această directivă.

Înseamnă că în funcție de prevederile directive veți schimba din nou timbrul de mediu?

De obicei, perioada de adoptare a unei directive durează cam cinci ani de zile. Dar prin noul timbru de mediu noi am venit în spiritul discuțiilor, principiilor și contextului european al taxării emisiilor de dioxid de carbon și în zona de autoturisme, astfel încât am creat un nou concept care să conducă la reducerea emisiilor dioxid de carbon pe de o parte, iar pe de altă parte să constituie acel element care să ducă la înnoirea parcului auto.

Mulți dintre șoferii care își cumpărau mașini second hand mergeau să le înmatriculeze în Bulgaria. Ce le transmiteți acestor șoferi?

Ce pot să le transmit este că am încercat să venim cu o formulă care să fie sustenabilă și care să nu mai bulverseze atât producătorii, cât și importatorii, dar și cetățenii.

Cum vor fi folosiți banii strânși din timbrul de mediu?

Acum, veniturile obținute de la taxa auto se duc la Administrația Fondului de Mediu, care finanțează diversele programe din domeniul mediului, precum Rabla sau Casa Verde.

Dar, din cauza greșelilor de până acum privind taxele pentru autoturisme, prioritatea zero cu acești bani va fi achitarea către cetățeni a taxei încasate ilegal, ceea ce reprezintă aproape trei sferturi din bugetul fondului de mediu.

Împreună cu ministerul de Finanțe și cu cel de Justiției vrem să găsim o formulă astfel încât această taxă încasată ilegal să poată fi dată înapoi.

De exemplu, în ianuarie 2013, veniturile din colectarea taxei auto au fost doar de 14 milioane de lei, în timp ce restituierea banilor a fost de 19 milioane de lei. Diferența de 5 milioane de lei trebuie să fie plătită către cetățeni. Încercăm să găsim cea mai bună formulă pentru a da banii înapoi.

Cum va fi programul Rabla?

Va avea un nou concept – pe care încă îl definim în momentul de față. Pentru că nu funcționează cum trebuie. Luăm în calcul ca voucher-ul primit pentru casarea mașinii să ajungă direct la cetățean și să fie majorat. La cât va ajunge valoarea unui voucher e greu de spus, că va fi 1.500 euro – 2.000 euro e greu de spus, trebuie să facem niște analize temeinice. Va fi un concept eco, care înlocuiește programul Rabla și care vizează mașinile non-Euro, Euro 1 și Euro 2.

Cum timbrul de mediu va fi mai mic pentru non-euro, Euro 1 și Euro 2, de ce ar mai merge proprietarul unui astfel de autoturism să-și caseze mașina?

Pe parcursul programării multianuale, sunt convinsă că vom găsi acele formule prin care să-i determinăm pe acei cetățeni care au rable să aibă posibilitatea și să opteze pentru achiziționarea unei mașini cu o tehnologie nouă mai puțin poluantă. Sigur că nu va fi posibil pentru toate cele un million de mașini mai vechi de 15 ani, câte sunt în parcul auto.

Citește și