Ai mașină pe benzină sau pe motorină? Schimbarea pe care o pregătește Guvernul pentru toți șoferii din România
Mașinile pe benzină ar putea plăti un timbru de mediu diferit față de cele pe motorină, a declarat joi ministrul Mediului, Rovana Plumb. Aceasta a explicat că diferența de plată va veni din faptul că motoarele Diesel au un plus de particule care poluează.
„În momentul de față, este examinată ca o propunere, o formulă de calcul (pentru Timbrul de mediu – n.r.) separată pentru motoarele care utilizează benzină și pentru motoarele care utilizează motorină.(…) Formula de calcul nu se schimbă, va fi același concept, dar probabil, va fi un timbru de mediu care se va aplica, într-un anumit cuantum, în baza aceleiași formule, pentru motoarele pe benzină și altul pentru Diesel, dat fiind că acestea au un plus de particule care poluează”, a declarat ministrul Mediului.
Ea a precizat că proiectul timbrului de mediu prevede o creștere cu 10% până la 15% pentru mașinile dotate cu motoare Euro 3 și 4, ca urmare a propunerilor primite din partea producătorilor auto.
Ministrul a mai spus că modificările introduse în proiectul de lege privind timbrul de mediu se referă în special la Euro 3 și 4, care vor înregistra o creștere cu 10 -15% față de taxa actuală.
Rovana Plumb a declarat că proiectul timbrului de mediu se află în faza „finală de analiză” și că la elaborarea acestuia s-a ținut cont de ‘toate propunerile’ care au venit de la producători, importatori, de la alte persoane juridice și fizice.
Ministrul Mediului a precizat că proiectul va fi prezentat în ședința de Guvern de miercurea viitoare, iar la începutul săptămânii formula de calcul va deveni publică.
Pe site-ul ministerul Mediului se află în dezbatere publică o primă variantă a proiectului de ordonanță pentru modificarea și completarea Legii nr.9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.
Potrivit documentului, în calcul taxei se va ține cont numai de emisiile de CO2 ale autovehiculului, valoare ce va fi înmulțită cu valoarea în euro a fiecărui gram și cu cota de reducere a timbrului exprimată în funcție de vechime. Vechimea autovehiculului se calculează în funcție de data primei înmatriculări a acestuia, se precizează la articolul 6, alineatul 5 al Ordonanței de modificare.
Formula de calcul pentru timbrul de mediu se aplică numai în cazul autovehiculelor încadrate pe segmentul M1 (dotate cu cel mult opt locuri, fără scaunul șoferului), cărora le corespund norma de poluare Euro 3, Euro 4 și Euro 5.
Vor plăti noua taxă toate instituțiile publice, cu excepția autovehiculelor aparținând Salvării, Pompierilor, Corpului Diplomatic, dar și persoanelor cu handicap. Pe de altă parte, nu vor mai plăti timbrul de mediu cei care au achitat acest tip de taxă în anumite forme.
Persoanele care au dat statul român în judecată pentru restituirea taxei încasate ilegal și cărora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum și cei care au înmatriculat autoturismele fără achitarea taxei, vor plăti noul timbru la prima vânzare a mașinii. Pentru mașinile revândute în afara României, statul va returna o taxă reziduală, calculată în funcție de perioada de utilizare.
Forma inițială a taxei auto, suspendată până la 31 decembrie 2012, a reintrat în vigoare de la 1 ianuarie, aceasta fiind redusă cu 25% pentru autovehiculele cu motor Diesel prevăzute din construcție cu filtru de particule.
Contribuabilii care, de la 1 iulie 2008, au plătit o taxă mai mare decât cea rezultată din aplicarea legii în vigoare pot solicita restituirea sumelor reprezentând diferența de taxă plătită.