Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat la finalul ședinței de Guvern că timbrul de mediu va intra în vigoare la 15 martie, iar până atunci Guvernul va adopta hotărârea pentru normele metodologice de aplicare a legii.
„Ca și noutate pe care această ordonanță de urgență o aduce este aceea că, în primul rând, timbrul de mediu este un instrument necesar pentru înnoirea parcului auto din România și concomitent cu reducerea gazelor cu efect de seră, care este și angajamentul României față de Uniunea Europeană. Este prima formulă care vizează în mod real poluarea și se adaptează la realitatea din România. În formula de calcul prezentă nu mai este dominantă capacitatea cilindrică, care este inclusă oricum în impozitul anual pe care îl plătesc către primărie fiecare dintre cei care au autoturisme”, a declarat Rovana Plumb.
Ministrul a mai spus că taxa autentică se calculează în funcție de emisiile de CO2, care sunt luată în calcul în proporție de 100% în noua formulă de calcul, comparativ cu vechea taxă când emisiile de carbon se luau în calcul în proporție de 30%.
„Noul timbru de mediu menține cote similare celor din prezent pentru tehnologia Euro 5 și mărește cotele pentru tehnologiile Euro 4 și Euro 3. Pentru tehnologiile cu tehnologii mai slabe, non- Euro, Euro 1 și Euro 2, adică acele mașini care se apropie de sfârșitul perioadei de viață, timbrul de mediu va scădea față de nivelul actual, luându-se ca și cuantum de depreciere vechimea mașinii la fiecare dintre autoturismele cuprinse în această normă de poluare”, a mai spus ministrul Mediului.
Rovana Plumb a spus că pentru timbrul de mediu se aplică în felul următor: pentru Euro 5, Euro 4 și Euro 3 formula de calcul este cea care ia în calcul în proporție de 100% emisia de CO2, iar pentru autoturismele cuprinse în normele de poluare non Euro, Euro 1 și Euro 2 se aplică actuala formulă de calcul prevăzută prin Legea nr 9/2012.
„Sunt exceptate de la plata timbrului de mediu autoturismele și autovehiculele aparținând misiunilor diplomatice și oficiilor consulare, autoturismele persoanele cu dizabilități, autovehiculele Forțelor Armate, Forțelor de Securitate, de Poliție, Jandarmerie, Poliție de Frontieră, Ambulanțe, autovehiculele istorice, autovehiculele hibride și electrice, autovehiculele intrate potrivit legii în autoritatea privată a statului acordatre cu titlu gratuit, autovehiculelor destinate competițiilor sportive dobândite prin moștenire la doi ani de la data deschiderii succesiunii”, a spus Rovana Plumb.
Valoarea în lei a timbrului de mediu se determină pe baza cursului de schimb valutar al monedei euro, stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent și publicat în jurnalul oficial al Uniunii Europene.
„Ca noutate, proiectul de ordonanță de urgență acordă un eco-tichet pentru mașinile electrice în valoare de 2.500 de euro”, a spus Rovana Plumb.
Guvernul a avizat introducerea timbrului de mediu care va fi perceput la înmatricularea mașinilor, înlocuind actuala taxă auto.
Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat la sfârșitul ședinței de Guvern că timbrul de mediu se va plăti de la 15 martie.
Anterior, Rovana Plumb, ministrul Mediului, a declarat la Interviurile Gândul. că șoferii vor plăti noul timbru de mediu la sfârșitul lunii martie.
Guvernul a anunțat recent că definitivat forma noii taxe auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, cu o formulă de calcul diferită, care conduce la o creștere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru mașinile Euro 4 și Euro 3 și o scădere cuprinsă între 60% și 90% pentru mașinile Euro 2, Euro 1 și non-euro.
Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 și cu 90% pentru non-euro.
Citește și TIMBRUL DE MEDIU. Iată noua formulă de calcul pentru TAXA AUTO care se adoptă marți, în Guvern
Cuantumul taxei pentru mașinile non-euro, Euro 1 și Euro 2, cu tehnologii mai învechite, va fi totuși mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea că aceste mașini au o durată scurtă de funcționare și, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
Într-un document elaborat de Ministerul Mediului și transmis presei se arată că taxa va rămâne la aceleași cote pentru mașini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, mașini hibride și electrice, nu va fi plătit nimic.
Taxa va fi însă calculată diferit pentru mașinile cu motoare pe benzină și pentru cele cu motoare diesel, conform ultimelor declarații ale ministrului Mediului.
Citește și Ai mașină pe benzină sau pe motorină? Schimbarea pe care o pregătește Guvernul pentru toți șoferii din România
Citește și PRO și CONTRA majorării taxei auto, la dezbaterea pe timbrul de mediu. Jerome Olive, director general Renault: România va ajunge coșul de gunoi al Europei
Timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcție de emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru față de 30% în legea în vigoare, înscrisa în cartea de identitate a mașinii sau documentele de omologare.
Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piața din România sau la prima transcriere, dar nu și în cazul tranzacțiilor civile (moștenire sau partaj).
Cei care au plătit actuala taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu.
Modificările sunt argumentate de Guvern prin faptul că actuala formulă avea valori disproporționat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu țineau cont de puterea de cumpărare a românilor, conținea în calculul său, în afară de emisia de CO2, și capacitatea cilindrică (deși acest criteriu era deja taxat la impozitul pe mașină, plătit la administrația locală), era discriminatorie și atragea amenințări cu infringementul din partea UE.
Prin aplicarea timbrului de mediu, Fondul de Mediu este estimat să crească față de 2012 cu 100 de milioane de lei, dacă românii vor cumpăra aceleași tipuri de mașini.
Citește și TAXA AUTO 2013. Cum se calculează noua taxă și pentru ce tipuri de mașini se aplică TIMBRUL DE MEDIU