Când ar putea lua sfârșit calvarul circulației bară la bară de pe DN1. Calendarul inaugurării autostrăzilor până în 2018
Românii care și-au petrecut mini-vacanța de Anul Nou pe Valea Prahovei au pierdut câteva ore în traficul de pe DN1 din cauza circulației bară la bară. Însă calvarul ar putea lua sfârșit în 2017, când autoritățile estimează că va fi gata autostrada Comarnic-Brașov.
Mai exact, reprezentantii Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) apreciază că cei 58 de kilometri ai autostrăzii Comarnic-Brașov vor fi finalizați în trimestrul al doilea din 2017, chiar dacă până acum lucrările nici nu au început.
Valoarea estimată a contractului – care prevede prevede proiectarea, construcția, finanțarea, operarea și întreținerea tronsonului Comarnic-Brașov – este de 6,6 miliarde de lei, cu TVA inclus, echivalentul a 1,46 miliarde euro.
Șoferii care vor dori să circule pe noua autostradă vor plăti o taxă, aceasta fiind modalitatea prin care constructorul își va recupera investiția. Taxa ar putea fi cuprinsă între 3 euro pentru autoturisme și 7,4 euro în cazul autocarelor, tarifele având TVA inclus.
Calendarul inaugurării autostrăzilor
Datele CNADNR privind „darea în exploatare a unor sectoare de autostradă” arată că, în 2013, vor fi inaugurați aproximativ 174 de km de autostradă de pe coridorul IV paneuropean, care traversează România de la est la vest.
În 2014, vor fi gata, cel puțin potrivit programării oficiale, alți 50 de km noi de autostradă, în 2017 peste 220 km, iar în 2018 alți 133 km.
Vă prezentăm mai jos termenele pentru finalizarea tronsoanelor de autostradă, așa cum reies din datele CNADNR:
Coridorul IV pan-european
– Autostrada Nădlac-Arad lot 1 (22 km), trim. al II-lea 2013
– Autostrada Nădlac-Arad lot 2 (16,7 km) , trim. al II-lea 2013
– Autostrada Timișoara-Lugoj, lot 2 (25,6 km), trim. al II-lea 2013
– Autostrada Lugoj-Deva, lot 1 (27,6 km) trim. al II-lea 2013
– Autostrada Lugoj-Deva, lot 2 (28,6 km) trim. al II-lea 2014
– Autostrada Lugoj-Deva, lot 3 (21,14 km) trim. al II-lea 2014
– Autostrada Deva-Orăștie (32,5 km) trim. al IV-lea 2012. ( între Simeria și Deva au fost inaugurați 14,8 km la finele anului 2012. Rămân de inaugurat 17,7 km n.r.)
– Autostrada Orăștie-Sibiu lot 1,2,3,4 (82 km) trim. al II-lea 2013
– Autostrada Sibiu-Pitești (116 km) trim. I 2017
Coridorul IX pan-european
– Autostrada Ploiești-Buzău-Focșani (133 km) trim. al III-lea 2018
Autostrada București-Brașov
– Autostrada Ploiești-Comarnic (48,6 km) – trim. al II-lea 2017
– Autostrada Comarnic-Brașov (58 km) – trim. II-lea 2017
Autostrada de Centura Nord a Municipiului București – trim. I 2017.
Datele CNADNR nu fac referire la Autostrada Transilvania, despre care autoritățile susțineau la finele anului trecut că nu are finanțare.
Strategia Guvernului Ponta II în domeniul infrastructurii rutiere include finalizarea acestei autostrăzi, o lucrare veche de aproape 10 de ani, dar și începerea unor autostrăzi noi, precum Autostrada Vest – Est (Târgu Mureș – Iași – Ungheni) și Autostrada Sudului (București – Timișoara).
Alte proiecte din programul de guvernare 2013-2016, care nu includ însă și o estimare a numărului de kilometri de autostradă care vor fi construiți, sunt finalizarea Autostrăzii Nădlac – Arad – București (Coridorul IV), realizarea Coridorului IX paneuropean (Autostrada București – Ploiești – Focșani – Bacău – Pașcani), finalizarea tronsonului Brașov – Predeal – Comarnic și a centurii București la profil de autostradă (nord și sud).