Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) nu a putut confirma pentru gândul scăderea cu 30%, comparativ cu anul trecut, a costurilor cu deszăpezirea drumurilor naționale și a autostrăzilor, așa cum a fost anunțată, la finele săptămânii trecute, la videoconferința Executivului cu prefecții.
„Nu vă pot spune la ce s-a făcut referire la Guvern. Valoarea estimată contractelor poate scădea în timpul licitațiilor. Până în prezent nu a fost semnat nici un contract pentru deszăpezire, chiar dacă unele au fost atribuite. După licitații există o perioadă de 10 zile în care pot fi depuse contestații, și abia ulterior vor putea fi anunțate și sumele finale ale contractelor, rezultate în urma licitațiilor”, au explicat pentru gândul reprezentanți din CNADNR.
Amintim că vineri, la Guvern, în timp ce ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, prezenta stadiul licitațiilor pentru deszăpezire – câte au fost licitate, câte sunt în curs de semnare – , premierul l-a întrerupt: „Domnule ministru, asta, cu prețurile, în primul rând – înțeleg că de la prima strigare, cu 30%…”. Imediat, ministrul Silaghi a spus că „standardul de cost este de 3.200 (euro/km de drum deszăpezit n.n.)”.
Gândul a scris că CNADNR a estimat în acest an pentru contractele de deszăpezire un buget total de aproximativ 100 de milioane de euro, cu aproape 40 la sută mai mare decât în sezonul 2011-2012, ceea ce ar fi echivalat cu un cost pe kilometrul de drum deszăpezit de 6.250 de euro, de cinci ori mai mare decât în Finlanda, de exemplu.
La insistența premierului, ministrul Transporturilor a arătat vineri că „deci acum nu mai plătim 28 de ore de staționare, ci opt ore de staționare (pentru utilajele de deszăpezire n.n.), premierul întrebând însă dacă reducerea cu 30% a prețurilor, despre care însă ministrul Transporturilor nu vorbise – după cum reiese din transcrierea înregistrării de la videoconferință – nu este doar un efect al articolelor de presă.
„Asta cu prețurile, înțeleg, așa, că de la prima strigare cu 30%, deci cu 30% mai puțin decât anul trecut, dar părerea mea este că poate le mai discutați. Am înțeles că sunteți mulțumiți că ați redus ce făceau ăia dinainte, dar eu nu sunt mulțumit, tot cred că suntem mai sus decât ar trebui să fie. Dacă s-au redus 30% din costuri numai așa, că a scris în presă și am făcut puțină presiune, înseamnă că mai este loc”, a spus Ponta. El i-a cerut ministrului să îi explice cum a fost efectuată reducerea și să informeze și presa în această privință.
Citește și Director de la Autostrăzi, demis după ANCHETA GÂNDUL: „șpagă” introdusă „din greșeală” în LICITAȚIA PENTRU COMARNIC-BRAȘOV. CE CLAUZĂ A RĂMAS ÎN CONTRACT
Cine sunt câștigătorii licitațiilor pentru curățarea de zăpadă a autostrăzilor
Potrivit datelor prezentate vineri de ministrul Silaghi, până la acea dată nu fuseseră desemnați toți câștigătorii pentru contractele de deszăpezire de la nivel național.
Gândul a aflat că oamenii de afaceri Costel Cășuneanu și Nelu Iordache sunt doar doi dintre așa-numiții „regi ai asfaltului” care au câștigat licitații organizate recent de CNADNR pentru întreținerea pe timp de iarnă a drumurilor în sezonul 2012-2013.
Astfel, Pa&Co, controlată de omul de afaceri Costel Cășuneanu, Romstrade deținută de Nelu Iordache și Trustul de Autostrăzi, Drumuri și Poduri AG, fondată de omul de afaceri piteștean Constantin Axinte, sunt firmele care au câștigat în această iarnă contractele de deszăpezire pentru trei autostrăzi din România, respectiv pentru A3, A2 și A1, potrivit datelor obținute de gândul de la CNADNR.
Deocamdată valorile contractelor în urma licitațiilor nu au fost făcute publice.
Deși unii dintre așa-numiții „regi ai asfaltului” declarau pentru gândul anul trecut că, în România, contractele de deszăpezire nu sunt profitabile și că, după finalizarea lor, nu se vor mai prezenta la licitații, aceștia au depus oferte și în cadrul licitațiilor pentru sezonul 2012-2013.
Lista firmelor care au depus oferte la licitațiile de deszăpezire.
Citește și Guvernul asigură românii că în această iarnă nu se vor mai înghesui pe drumul spre mare. AUTOSTRADA ESTE GATA
DRDP București: La mai multe licitații s-a înscris doar câte un singur candidat
Șeful Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) București, Jean Paul Tucan, este de părere că, dacă presa va continua să îi „injure” pe drumari, anul viitor există riscul ca la licitațiile pentru deszăpezire să nu se mai prezinte nici o firmă și va trebui „să dăm noi la lopată zăpada” de pe drumuri și autostrăzi.
Tucan ne-a declarat că la multe dintre contractele scoase la licitație de CNADNR s-a prezentat doar un singur candidat.
„La DRDP București au fost multe loturi (aferente contractelor pentru sectoare de drumuri, autostrăzi n.n.) scoase la licitație unde s-a prezentat doar câte un candidat. Dacă îi mai înjură mult presa, la anul o să dăm noi la lopată zăpada de pe drumuri. Serios. Pentru firme, deszăpezirea nu este nici o șmecherie„, a declarat pentru gândul Jean Paul Tucan, director regional DRDP București.
Tucan a declarat că, în urma licitațiilor, valoarea estimată a contractelor a scăzut, în general, cu mai mult de 30 la sută.
Citește și AUTOSTRADA SUDULUI, un nou vis al infrastructurii românești. Pe unde ar putea trece, când ar putea fi gata și care ar fi investiția
Ponta: ” Să mi se explice clar că zăpada din România nu e mai grea decât zăpada din alte țări”
La videconferința cu autoritățile locale de la sfârșitul săptămânii trecute, premierul Victor Ponta l-a rugat pe ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, să îi prezinte costul cu deszăpezirea.
„Vă rog încă o dată, domnule ministru, când se încheie toate licitațiile, să văd și eu cât costă deszăpezirea în România și să mi se explice clar că zăpada din România nu e mai grea decât zăpada din alte țări, de ce trebuie să plătim mai mult ca să o dăm deoparte”, i s-a adresat premierul Ponta ministrului Silaghi.
Gândul a scris că România plătește mai mult pentru deszăpezire decât țările nordice. Spre comparație, în Finlanda, cheltuielile cu deszăpezirea reței de autostrăzi și drumuri naționale, care are o lungime totală de 78.000 km, adică de 4,8 ori mai mare decât cea din România, au fost în iarna trecută de 98 de milioane de euro. Astfel că prețul de deszăpezire pe un kilometru în Finlanda este de cinci ori mai mic decât în România.
Știrile ProTV au prezentat câteva exemple pentru costul per kilometru deszăpezit: România – 6.250 euro pe km, Norvegia (Troms) – 4.000 euro pe km, Suedia (Norr) – 1.400 euro pe km, Islanda – 1.200 euro pe km.
Standardele de cost, aprobate de ex-ministrul Anca Boagiu: costul cu deszăpezirea variază între 2.520 și 4.509 euro pe kilometru
Legislația din România prevede standarde de cost în acest domeniu. Fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, a aprobat, în decembrie 2010, standardele de cost pentru întreținerea curentă pe timp de iarnă a drumurilor. Acestea variază în funcție de tipul de drum între 2.520 și 4.509 euro pe kilometru, pentru perioada 1 noiembrie – 31 martie.
Astfel, pentru drumurile incluse în nivelul I de viabilitate (autostrăzi, drumuri cu patru benzi, drumuri cu două benzi care leagă Capitala de orașele reședințe de județ) standardul de cost este fixat la 4.509 euro/kilometru, iar pentru nivelul II de viabilitate (drumuri naționale din clasele tehnice III și IV, cu trafic între 3.501-8.000 vehicule pe zi, respectiv 750-3.500 mașini), standardul de cost este de 3.688 euro/km. Pentru nivelul III (restul drumurilor naționale care trebuie menținute în stare de viabilitate) costul este de 2.520 euro/km.
Citește și Ponta: Birocrația politică a blocat licitația pentru autostrada Comarnic-Brașov. Ministerul Transporturilor să prezinte săptămâna viitoare o soluție
Silaghi: „Noi cu pregătirea pentru iarnă suntem în grafic”
Ministrul Ovidiu Silaghi a dat asigurări că „noi cu pregătirea pentru iarnă suntem în grafic”.
El a arătat că numărul de utilaje de deszăpezire „prevăzute” a crescut de la 2.360 anul trecut, la 2.996 în acest an.
La Guvern, Silaghi a citit stadiul contractelor de deszăpezire:
– „Direcția Regională Drumuri și Poduri București, din zece loturi, opt sunt în curs de semnare, un lot este semnat, iar în curs de achiziție – un lot;
– Direcția Regională Drumuri și Poduri Craiova – sunt cinci loturi, din care două în curs de semnare și deja semnate sunt trei loturi;
– Direcția Regională Drumuri și Poduri Timișoara – șase loturi, din care în evaluare sunt șase loturi – este singura Regională unde s-a depus o contestație;
– Direcția Regională Drumuri și Poduri Cluj – opt loturi, din care șase în curs de achiziție, două semnate;
– Direcția Regională Drumuri și Poduri Brașov sunt cinci loturi, din care în curs de semnare – patru loturi, în curs de achiziție – un lot;
– Direcția Regională Drumuri și Poduri Iași – nouă loturi, din care în curs de semnare sunt două loturi, șase loturi semnate, iar în curs de achiziție – un lot;
– Direcția Regională Drumuri și Poduri Constanța – sunt șapte loturi, din care în curs de achiziție două loturi, semnate deja – cinci loturi”, a turuit ministrul Silaghi, citind de pe hârtiile pe care le avea în față.
„E adevărat că la final vom avea și costul de kilometru, precum bine ați spus, s-ar părea că este ușor mai ridicat decât în alte țări, și dorim să transmitem și harta județelor, chiar„, i-a spus Silaghi lui Ponta.
Citește și „Gospodin” Victor Ponta pe podul Calafat-Vidin, vorbind despre șeful clujean al CNADNR: „Vezi că este din Cluj, se mișcă mai încet”. Ministrul Silaghi: „Nu, din Satu Mare”. Ponta: „Nu tu!”
Utilajele de deszăpezire, dotate cu GPS
„Autovehiculele de însoțire și utilajele de deszăpezire vor fi dotate cu GPS – pentru monitorizarea și evidența activității – și softul aferent, cu obligativitatea ca beneficiarul să aibă acces la acesta, după cum urmează: fișa lunară, pe zile, cuprinzând orele de funcționare, fișa lunară, pe zile, cuprinzând traseele parcurse”, se arată într-un document emis de CNADNR.
Pe de altă parte, în acest an CNADNR a încheiat cu Societatea Națională a Sării un contract în valoare de 48,8 milioane de lei, fără TVA, (10,6 milioane euro) pentru furnizare de sare necesară deszăpezirii în sezonul 2012-2013.
Cine sunt câștigătorii licitațiilor pentru contractele de deszăpezire în cadrul DRDP București (care cuprinde și autostrăzile A1, A2, A3), potrivit datelor obținute de gândul:
– Lot (SDN București Sud): SC Gecor SRL
– Lot (SDN Alexandria): SC Tel Drum SA;
– Lot (SDN Târgoviște): Asocierea SC Dimar SRL/ Compania Romprest Service SA
– Lot (SDN Ploiești): SC Romstrade SRL;
– Lot (SDN Buzău): Asocierea SC Mecan Construct SA/SC Via Carpatia Consult SRL/ SC Gecor SRL
– Lot (autostrada A1 București – Pitești): SC Trustul de Autostrăzi Drumuri și Poduri AG SRL;
– Lot (autostrada A2, tronson București C Lehliu): SC Romstrade SRL;
– Lot (autostrada A3 București- Ploiești): SC PA&CO International SRL.
– Lot (SDN București Nord): SC Euroconstruct Trading 98 SRL, deși a fost singura companie care s-a înscris pentru acest lot, s-a retras ulterior. „Nu le-au mai convenit condițiile”, a declarat pentru gândul o sursă apropiată negocierilor.